Concordia opening China fabriek

Concordia Textiles bouwt op 5 maanden tijd een nieuwe fabriek in China

WAREGEM - De West-Vlaamse multinational Concordia Textiles - eigendom van de familie Tuytens en kundig gerund door extra-muros CEO Carl Baekelandt- heeft een nieuwe fabriek geopend in China. Het bedrijf was al langer aanwezig in het land maar zag nu de kans schoon om een state-of-the-art site van nul te bouwen, en dat op 5 maanden tijd. Concordia Textiles staat in de eerste plaats bekend als leverancier van technisch textiel voor grote mode- of outdoormerken, maar doet ook meer dan dat.

In China danst Concordia Textiles nu op twee benen. De splinternieuwe burelen in Suzhou dienen als sales, administratief, logistiek en researchcentrum. Maar de productie werd integraal verlegd naar een greenfield in miljoenenstad Haian, zeg maar 200 kilometer verderop.

Daar zijn nu een 40-tal mensen aan de slag. “Opvallend is dat we ultrasnel het hele bouwdossier konden afronden”, zegt CEO Carl Baekelandt. “Van de vergunningen tot en met de bouw.”

Waregem blijft uitvalbasis

Onder het leiderschap van Carl Baekelandt groeide Concordia Textiles uit tot een groep van een 11-tal bedrijven die geconsolideerd goed is voor 120 miljoen euro omzet en circa 1.000 medewerkers telt. Of een verdrievoudiging in vergelijking met begin deze eeuw.

Het zwaartepunt van de activiteiten ligt nog altijd in Waregem. Concordia Textiles bewijst daarmee dat de maakindustrie hier nog altijd kan gedijen. Onder voorwaarden weliswaar. “We hebben fabrieken over de hele wereld maar we blijven ook geloven in productie in Europa”, dixit Baekelandt. “Dat kan enkel mits voldoende grote toegevoegde waarde te realiseren op het eindproduct, en dat is bij ons het geval dankzij permanente innovatie. Onze West-Vlaamse site heeft nog andere voordelen. Ze is snel en wendbaar in de supply chain en de vlotte communicatie met de achterban blijft ook een groot pluspunt. Finaal zorgt Waregem ook nog altijd voor het hart van onze innovatie. Innovatie ontstaat in de eerste plaats door goed te luisteren naar wat de klant wil. Daarnaast moet je de pols van de markt voelen. Wat zijn de trends van de toekomst bijvoorbeeld? Via Waregem kunnen we daar nog altijd perfect op inspelen.”

China proof is een must

De nieuwe fabriek in Haian maakt het technisch textiel dat dan door lokale ‘confectioneurs’ wordt afgewerkt. Het eindproduct komt terecht bij twee verschillende doelgroepen. Eén: de lokale overheden zoals brandweer-, leger of politiekorpsen die professionele workwear vandoen hebben. Twee: de grote namen uit de outdoor- en de modesector, zoals Tommy Hilfiger, Asics, Aigle of Decathlon, en dat zowel in de VS als in Europa.

De lokale Chinese overheid kwam ook met een fiscaal gunstregime voor de dag. De aanslagvoet zakt naar 15 procent als kan aangetoond worden dat het product innovatief is. Voor Concordia Textiles was dat geen probleem.

En wat met de loonkost? Carl Baekelandt speelt open kaart. “Een arbeider in China kost 600 euro, in eigen land mag je all in al gemakkelijk rekenen op gemiddeld 3.500 euro”, zegt de CEO. “Zoals gezegd compenseren we dat nadeel met andere troeven. Maar ik zeg er ook altijd bij: alles wat in Europa wordt gemaakt, moet ook China proof zijn. Te weten: het moet de concurrentie en de vergelijking met China kunnen doorstaan.”

En wat met de loonkost? Carl Baekelandt speelt open kaart. “Een arbeider in China kost 600 euro, in eigen land mag je all in al gemakkelijk rekenen op gemiddeld 3.500 euro”, zegt de CEO. “Zoals gezegd compenseren we dat nadeel met andere troeven. Maar ik zeg er ook altijd bij: alles wat in Europa wordt gemaakt, moet ook China proof zijn. Te weten: het moet de concurrentie en de vergelijking met China kunnen doorstaan.”