KORTRIJK – Jong geleerd is oud gedaan, leert het traditionele gezegde. Het is ook perfect toepasbaar op het concept van de mini-ondernemingen, waarbij men schoolgaande tieners stimuleert om gedurende een jaar een eigen bedrijfje op te richten. In Wevelgem werd de kick-off meeting voor het zuiden van West-Vlaanderen voorgesteld, met meer kandidaten dan ooit.
Leerlingen van de derde graad secundair onderwijs bedenken hun eigen concept/ product/ dienst en beheren hun Vlajo Mini-onderneming volgens de regels van de kunst: van brainstormen naar missie en doelen, marktonderzoek doen en het productaanbod bepalen, startkapitaal verzamelen, hun eigen businessplan uitschrijven, verkoopmomenten organiseren, aandeelhoudersvergaderingen organiseren. Een totaalconcept dus. De nadruk ligt op het doen: eerst denken en dan effectief doen.
De trend dit schooljaar is duidelijk dat het verhaal van en rond de onderneming belangrijker wordt. Onze jongeren zijn duidelijk én ondernemend én doordacht én van een groter geheel doordrongen, want naast het verhaal is er volop aandacht voor het gezonde, het actief/sportieve, het sociale en het milieubewuste.
“Vlaanderen bulkt van jong ondernemend talent”, heet het bij Vlajo. “Op de schoolbanken herken je jongeren die initiatiefrijk en creatief zijn, die buiten de lijntjes durven kleuren, die kansen zien én grijpen. Alleen komen die jonge entre-én intrapreneurs vaak niet vanzelf bovendrijven. Hun ondernemingszin moet gestimuleerd worden.” Vlajo biedt daarom praktijkgerichte programma’s aan, waaronder dus het concept ‘mini-ondernemingen’.
Bruggenbouwer
Vlajo wil als bruggenbouwer optreden tussen onderwijs, bedrijfsleven en overheid. De doelstelling is om deze met elkaar in contact te brengen en kennisuitwisseling tussen onderwijs en de bedrijfswereld te stimuleren. “Vlajo wil jongeren hun eigen ondernemende talenten leren ontdekken”, aldus Peter Coenen, directeur bij Vlajo. “Doelen kiezen, weten wat je wil en ervoor gaan, met durf en passie. Scenario’s bedenken en mensen en middelen organiseren in een studentenonderneming. Leren uit ervaringen, goed voorbereid zijn op een succesvol functioneren in het bedrijfsleven. Met als effect, het leren creëren van meerwaarde, met een direct maatschappelijk en economisch belang. Ieder vanuit zijn latere werkplek of bedrijf: ondernemerschap als een attitude en onuitputtelijke bron.”