Reinout bestempelt de psychologie van het overtuigen één van zijn grootste passies. Vandaar dus een boek. Nudging won de laatste jaren sterk aan belangstelling. Verschillende overheden, bedrijven en organisaties maken er reeds gebruik van.
Maar wat houdt nudging nu concreet in? En hoe kan je het zelf toepassen? Het boek ‘Nudging & Overtuigen’ geeft een overzicht van de belangrijkste nudgetechnieken en maakt deze herkenbaar aan de hand van meer dan honderd voorbeelden en concrete inzichten. Zowel wetenschappelijke onderzoeken als praktische toepassingen komen aan bod. In een webinar (donderdag 28 oktober om 12 uur) geven de auteurs duiding bij het proces van nudging aan de hand van praktische voorbeelden.
Subtiele motivatietechniek
Reinout Van Zandycke (29) is stichter en voltijds zaakvoerder van zijn marketing bureau Exposure. Exposure werkt onder meer communicatie uit die psychologisch onderbouwd en data-gedreven is. Dit jaar lanceerde Van Zandycke 2 nieuwe boeken: eentje rond politiek en eentje rond nudging.
Nudging (of nudgen) is een in 2008 beschreven gedragspsychologische motivatietechniek waarbij mensen subtiel – zonder gebod of verbod of zonder financiële prikkels – worden gestimuleerd om zich op een gewenste wijze te gedragen. Of zoals gewezen Nobelprijswinnaar literatuur Bob Dylan het ooit schreef in één van zijn nummers: Everyone should do what he got to do.