Het bus- en touringcarbedrijf Coach Partners (CP) zet met Viamundi en Viamundi Moments een nieuw concept neer voor het aankomende toeristische seizoen. In de sector van de groepsreizen wil CP naar eigen zeggen de lat duidelijk hoger leggen voor cartoeristen die net dat tikkeltje meer willen dan het traditionele aanbod. In de praktijk is het onder meer de bedoeling de klant actief te laten deelnemen. De reizen zijn niet louter gericht op passief genieten, maar op interactie, het doen. Aan voorbeelden geen gebrek: reizen voor ervaren wielerliefhebbers ontwikkeld rond enkele wielerklassiekers zoals Parijs-Roubaix, Rijsel verkennen per fiets, een tweedaagse fietsreis door Picardië. Ook wandelaars komen meer aan hun trekken. Zo is er een tweedaagse wandelreis in Rotterdam en in de Ardennen-Luik. Finaal staan ook enkele verrassende culturele reizen (mode, muziek, strips, bier, foodpairing) op het programma net als ontdekkingsreizen “anders dan anders” door het Vlaamse land (oorlogsstad Ieper, Oudenaarde, Geraardsbergen, de Zwalmstreek, Limburg). Gespecialiseerde gidsen moeten alle ambities helpen waarmaken.
Het Kortrijkse Coach Partners, dat geleid wordt door Yves De Laere, is een naamloze vennootschap met drie juridische entiteiten, waaronder één reisorganisatie onder de merknaam Viamundi. Bij Viamundi is Hilde Vanhaelewijn directeur. Het bedrijf CP heeft 220 bussen en autocars, telt 400 personeelsleden en tekent voor een omzet van 22 miljoen euro. (KC)