Club Brugge nieuw stadion 2022

Club Brugge gaat de revolutionaire digitale toer op met digitale eigendomscertificaten (NFT’s)

BRUGGE - Club Brugge lanceert dit voorjaar een marktplaats voor NFT's gelinkt aan uitzonderlijke objecten of prestaties van de club. NFT's zijn digitale eigendomscertificaten waarmee je bewijst eigenaar te zijn van een digitaal object. De technologie boomt: vorig jaar werden wereldwijd voor 25 miljard dollar NFT's verkocht. Club werkt voor de nieuwe marktplaats samen met de Amerikaanse start-up Simba. Die betaalt zelfs voor het partnerschap met de landskampioen.

Het nieuws is afkomstig van de krant De Tijd. De krant meldt dat fans via deze revolutionaire digitale marktplaats eigenaar kunnen worden van van een uitzonderlijke items van blauw-zwart of zelfs van winnende doelpunten. Bij de start van de play-offs in april wil Club Brugge met het concept. De eigendomsbewijzen NFT’s worden vooral gebruikt als bewijs van digitale objecten.

Digitale objecten, denk aan beelden of video’s, kunnen natuurlijk wel eindeloos worden gekopieerd. Met een NFT kan je echter bewijzen dat je de eigenaar bent van het origineel. De tokens worden geregistreerd op de blockchain, een digitaal register waar transacties worden bijgehouden. Dat kan een doelpunt zijn, unieke videobeelden van de ploeg of zelfs een quote van aanvoerder Ruud Vormer, klinkt het.

Wereldwijde doorbraak

NFT’s bestaan al enige tijd, maar braken vorig jaar pas echt door. In 2021 werden wereldwijd voor liefst 25 miljard dollar NFT’s verkocht. Met Club Moments, zoals de nieuwe marktplaats heet, springt Club Brugge als eerste Belgische voetbalploeg mee op de trein.

“Als je op de marktplaats een NFT koopt, word je eigenaar van een gedigitaliseerde versie van die momenten of objecten”, zegt Bob Madou, chief business officer bij Club Brugge, aan de krant De Tijd. “Je kan daar dan bijvoorbeeld mee pronken op sociale media, aan vrienden en kennissen tonen dat jij de eigenaar bent van zo’n moment. Eigenaars kunnen de NFT’s ook doorverkopen.”