Groats

Clara Desmet en Elke Vanhollebeke zetten hun ondernemersavontuur pro gezonde babyvoeding onverstoord verder

KORTRIJK - Twee jaar terug, in volle corona aub, zetten de Waregemse Clara Desmet en de Kortrijkse Elke Vanhollebeke een dubbele belangrijke stap: ze werden allebei voor het eerst moeder en lanceerden zichzelf als ondernemers met innovatieve nichevoeding voor baby's en peuters (havermoutontbijt, bedrijf Billiebubs). Vandaag doen ze dat huzarenstukje van toen nog eens over met elk een tweede baby en met ook een tweede complementair bedrijf onder de noemer Groats (havermout met fruit voor peuters). Waar Billiebubs zich richtte tot het netwerk van apothekers, trekt Groats de kaart van de retail.    

Billiebubs nam een vliegende start en dat sterkte de twee ladies – die samen hoofdaandeelhouders zijn (naast een minderheidsaandeelhouder) – om verder te gaan op het ingeslagen pad. Hun kmo van 2021 is op minder dan twee jaar tijd snel gegroeid met meer dan 130 apotheek- verkooppunten en een bloeiende online webshop. Een schot in de roos zeg maar. “Alles wordt door onszelf nog klaargemaakt en opgevolgd”, zeggen de jonge moeders-ondernemers. “Vanaf de keuze voor de grondstoffen tot aan de verpakking.”

Snel schakelen

Waar Billiebubs de apotheker zag als afzetkanaal, richt Groats zich met een min of meer zelfde product op de retail. De voorbije weken zijn zes lokale grootwarenhuizen voor de bijl gegaan: vier Delhaizes en twee Spar-winkels.

“De consument vraagt naar onze producten en wij wilden daarom snel schakelen”, zeggen Clara en Elke. “Dus zijn we  zelf de boer opgegaan. Meteen aankloppen bij de hoofdzetels van die retailers? Had ook gekund maar zou veel meer tijd vergen om een doorbrak te realiseren. Sowieso hebben we al enorm veel tijd moeten stoppen in het volgen van alle stappen die door de wet worden voorgeschreven. In het geval van Billiebubs was dat anderhalf jaar. Met Groats ging het iets sneller, maar toch nog altijd dik zes maanden.”

Dromen van

Clara en Elke zijn dames met een missie en een passie. Groeien is hun drijfveer, en dat lukt aardig. In vergelijking met het startjaar 2021 plus 200 procent. “We voelen ons zo sterk omdat we bij ons weten een zonder meer uniek product op de markt brengen dat bovendien ook zo gezond is. Vandaag wordt, na de klassieke fles,  voor baby- en peutervoeding veel te snel overgeschakeld naar het klassieke boterhammetje. Terwijl wij een volwaardig en lekker alternatief in huis hebben. De stijgende vraag en belangstelling bewijzen ons gelijk.”

In het najaar van 2022 nam het duo deel aan de bekende internationale voedingsbeurs SIAL in Parijs. Het werd een succes, want de aanvragen stroomden binnen. Ook nu bij de lancering van Groats is er vraag naar stalen vanuit landen als Frankrijk, IJsland of Zwitserland. Onze grote droom? Een snelle verspreiding van ons aanbod doorheen heel Europa. En ja, reken er het VK ook maar bij.”

info:

https://youtu.be/qzTLqHH12qg