Scherpereel REA – Mex United – Cis Scherpereel

Cis Scherpereel (Mex United) wil ondernemers wegwijs maken in het doolhof van e-commerce

KORTRIJK - Wat met e-commerce? Heiligmakend of toch niet zo? Als nationale 'e-commerce personality of the year' heeft de Kortrijkse marketingspecialist Cis Scherpereel (Mex United) zich over de vraag gebogen. Om de vele ondernemers te helpen om het maximum te halen uit e-commerce, stelt Mex United alvast een Raad van E-commerce Advies (REA) samen. Met dit concept biedt het adviesbureau een alternatief voor de consultancy contracten die voor veel ondernemers niet betaalbaar zijn.

 

 

Sinds 2020 zijn er in België 36.000 nieuwe webshops bijgekomen. Dat e-commerce een enorme boost heeft gekend, hoeven we niet meer te verklaren. Nu de lockdowns tot het verleden behoren, zakt online verkopen in alle sectoren terug. De e-commerce tendenzen is Cis Scherpereel van het Kortrijkse adviesbureau Mex United niet vreemd.

“Veel ondernemers zijn in de afgelopen jaren gestart of doorgestart met een webshop, vaak in een corona-kramp, zonder groeiplan of strategie”, heet het bij Mex United. “Het concept en de meerwaarde van een traditionele Raad van Advies is bij veel ondernemers gekend. Door experten een paar keer rond de tafel te brengen, krijgt men heel waardevolle inzichten waardoor men betere beslissingen kan nemen. Door dit concept nu specifiek in te richten met focus op e-commerce geven we een antwoord op de vraag van veel ondernemers naar een betaalbaar klankbord met ervaringsdeskundigen.”

Selectie van experten

Mex United wordt geleid door Cis Scherpereel en Kurt Ostyn. Beide strategen maken zelf deel uit van meerdere adviesraden en weten naar eigen zeggen waar de klepel hangt. “Naast de wil en het engagement van de ondernemer is het belangrijk om adviseurs uit te nodigen die de juiste expertise in huis hebben en die ook willen delen”, zegt Cis Scherpereel.

Daarom selecteerde hij experten uit zijn breed netwerk en op basis van de concrete doelstellingen en noden bij de onderneming. Zelf stond hij aan de wieg van de e-commerce projecten voor onder meer Bel&Bo, Hubo, Colora, Fun, Duvel, Jules Destrooper en adviseert sindsdien tal van kmo’s in West- en Oost-Vlaanderen. Daarnaast is hij ook docent aan de Ehsal Management School, auteur en host van een e-commerce podcast. Met het team van Mex United ondersteunden ze in de afgelopen jaren meer dan 100 ondernemers en organisaties in hun e-commerce strategie.

“Door de talrijke gesprekken met ondernemers zagen we bij Mex United een patroon: er zijn genoeg opleidingen rond digitale marketing en sales, maar de beste raad moet toch specifiek gericht zijn op de concrete uitdagingen van de onderneming in kwestie”, aldus Cis Scherpereel. “E-commerce succes wordt bepaald door de zwakste schakel in de ketting en die is beslist niet in elke onderneming dezelfde. Met een Raad van E-commerce Advies brengen we specialisten aan boord die de ketting sterker kunnen maken. Niet vanuit de theorie, maar vanuit de praktijkervaring. Voor ondernemers is dit een ongelooflijke opportuniteit om van die externe kennis te kunnen binnen halen en zo slimme stappen vooruit te zetten.”

Kennisdeling wordt betaalbaar

Een belangrijke troef van een Raad van E-commerce Advies is het feit dat er geen consultancy contracten aan te pas komen en dat daardoor de geboden expertise heel betaalbaar kan worden binnengehaald. Zegt Kurt Ostyn: “Veel ondernemers hebben flink geïnvesteerd in een webshop, in technische koppelingen, in online marketing, in personeel, enzovoort. Nu een groeistrategie aan de orde is, ontbreekt het vaak aan budget om het juiste advies binnen te halen. Daar bieden wij een oplossing voor.”