WINGENE – De uit Wingene afkomstige ondernemer Christof Vermeersch tekent in Oost-Vlaanderen voor een huzarenstukje. Op goed acht maanden tijd slaagde hij erin om Calcutta, de oudste weverij van België (in 1848 opgericht), er terug bovenop te helpen. Calcutta kreeg het de laatste jaren financieel aanhoudend zwaar te verduren en de Britse moedermaatschappij Muraspec wilde het bedrijf zonder meer liquideren en stopzetten. Tot Christof Vermeersch op het toneel verscheen.
Op initiatief van het management werd in mei 2019 met hulp van Deloitte Kortrijk naar een oplossing gezocht om het tij te keren en het verlies van 42 arbeidsplaatsen te vermijden. Op 18 juli van vorig jaar kocht Christof Vermeersch alle aandelen van Muraspec Ltd. Hij was voordien jarenlang CEO van Group de Poortere en zorgde de laatste 8 jaren voor een ononderbroken en indrukwekkende uitbouw van de textielgroep. Onder Group de Poortere ressorteert de wereldwijd bekende merknaam Louis De Poortere.
De exclusieve geweven Calcutta producten, met name de mid end tot high end textiel muurbekleding en de zonnewering, zijn wereldwijd uniek omdat zij zowel een decoratieve waarde bieden als bijzonder sterk scoren op technische vlak.
Problemen oplossen
Amper 8 maanden na de overname is Calcutta opnieuw winstgevend. De cash drain vlak na de overname in augustus 2019 bedroeg maar liefst 100.000 euro. De orders gingen in vrije val. Klanten betaalden niet meer op vervaldatum en hadden tal van referenties uit hun collecties geschrapt. Verzekeringsmaatschappijen hadden de brandverzekering op het gebouw reeds intern geschrapt. Sommige leveranciers plaatsten de voorafbetaalde leveringen van Calcutta op de laatste plaats en lieten kwaliteitsproblemen ongemoeid. Boetes en dagvaardingen liepen binnen van een aantal schuldeisers die hun kans waagden met de nieuwe overnemer. Een nabijgelegen textielfabrikant probeerde daarbovenop zelfs systematisch personeel weg te halen bij Calcutta.
Batterij maatregelen
Vermeersch realiseerde zich na een gedegen audit van alle cijfers vrij snel dat hij samen met het team in een minimum van tijd een totaal nieuw strategisch plan diende te schrijven voor onmiddellijke implementatie. De contributiemarge van het bedrijf bedroeg na overname slechts enkele procentpunten. Vermeersch zette meteen een punt achter de door Muraspec ingezette liquidatieprocedure en begon samen met zijn team aan het plan. Alle achterstallen werden meteen betaald. De voorraden grondstoffen werden terug opgebouwd. De productie werd gerationaliseerd met productiviteit als prioritaire doelstelling. Noodzakelijke herstellingen en onderhoud werden uitgevoerd in het machinepark. Alle klanten werden bezocht. In 5 maanden tijd verdubbelde de orderportefeuille en was de contributiemarge genormaliseerd. Het personeel kreeg om de 6 weken een gedegen uitleg over de mate van vooruitgang van het plan. Er werd meteen ook een bar besteld om de ambiance erin te houden. Het personeel krijgt vers fruit. De leveranciers werden eveneens bezocht om de hangende kwaliteits- en leverproblematiek op te lossen. Last but not least werden een reeks nieuwe en innovatieve collecties gelanceerd.
Nieuwe getouwen
Het orderboek schoot inmiddels pijlsnel naar omhoog, zowel in de zonnewering als in de muurbekleding. Om aan de vraag te kunnen voldoen, kocht Christof Vermeersch in november 2019 maar liefst 21 extra getouwen in grote breedte bij die op de site in Evergem zullen worden geïnstalleerd in de komende weken. Dit verhoogt de capaciteit en de flexibiliteit van het machinepark tot een 60-tal getouwen.