WAREGEM – Chris Debyser, CEO van IT-adviesbedrijf ConXioN, zorgt voor een Europese primeur met de opening van een heus IT-Experience Center langs de E17 autoweg in Waregem. Hij krijgt daarbij de steun van grote namen als Microsoft, HP en Cisco die het project mee van de grond helpen. Het Experience Center -de naam zegt het al een beetje- wil vooral de bedrijfswereld, en niet in het minst de kmo’s, heel concreet in contact brengen met alles wat er aan mogelijkheden bestaat in de snel roterende technologische wereld. Noem het desnoods missionariswerk van de eenentwintigste eeuw. Kevin Couvreur werd aangetrokken als beheerder van het gloednieuwe en, jawel, verbazende en unieke technologische ‘pretpark’.
Ooit zei ene Abraham Lincoln: “The best way to predict the future is to create it.” Dat is exact wat Chris Debyser nu doet. Ruim 120 genodigden mochten zich maandagavond komen laven aan de wondere wereld van de hedendaagse technologie met zijn duizend en één mogelijkheden. Alleen: iedereen heeft al gehoord van internet of things, augmented reality, virtual reality, 3D printing, blockchain, de cloud of artificiële intelligentie, maar toch blijft het soms nog een ver-van-mijn-bed show. Chris Debyser wil net aan dat euvel verhelpen met zijn Experience Center, powered by Microsoft. De CEO van het Deerlijkse ConXioN is zelf met het idee komen aandraven bij het grote Microsoft, dat er meteen brood in zag. “Bij mijn weten is dit concept nog nergens in Europa uitgestald”, zegt managing director Didier Ongena van Microsoft België. “De eerlijkheid gebiedt me zelfs te zeggen dat dit mogelijks zelfs om een wereldprimeur gaat, al hebben we met Microsoft dan wel onze eigen Innovation Centers.”
Brede doelgroepen
Het Experience Center, vier hoog langs de autosnelweg en met zicht op Waregem, strekt zich als een heus belevingscentrum met diverse corners uit over een plateau van 500 vierkante meter. Het heeft bij wijze van demonstratie alle technologisch vernuft in huis om een geïnteresseerd publiek inzicht te verschaffen in ogenschijnlijk ingewikkelde mechanismen. Met de bedoeling te tonen dat digitalisering de business op vele manieren kan boosten. “We zien het erg breed”, aldus Chris Debyser. “We willen er zijn voor de bedrijfswereld groot of klein, maar even goed voor de onderwijswereld (scholen, hogescholen, universiteiten) of voor organisaties zoals Unizo en Voka met wie we samenwerkingsgesprekken begonnen zijn. Ook specifieke doelgroepen -denk aan start-ups bijvoorbeeld- kunnen in het Experience Center hun gading vinden.”
Het Experience Centrum van ConXioN komt volgens partner Microsoft tegemoet aan een dubbele behoefte: een democratische toegang tot de technologie van vandaag en de nood aan kennisoverdracht. “Bedoeling is om zo’n 200 bedrijven of organisaties per maand in te wijden in de geheimen van de technologie”, aldus nog Debyser. “Uiteraard zullen we jaar na jaar ook de zaken aanpassen aan nieuwe mogelijkheden. We denken werkelijk aan alles. Tot in de toiletten tonen we wat er allemaal mogelijk is aan toegevoegde waarde met de technologie van vandaag.”
Ondernemer pur sang
Het Deerlijkse ConXioN (17,4 miljoen euro omzet) is op twintig jaar tijd uitgegroeid tot een ICT-dienstverlener die zich met à la carte oplossingen richt naar het hele scala van bedrijven. De lijst met sprekende referenties, de groeicijfers (20 procent in omzet en personeel) en de erkenning van grote partners genre Microsoft, Cisco of Proximus, tonen aan dat Debyser een ondernemer pur sang is.