De feiten zijn helaas bekend: Ghana is vandaag een van de voornaamste bestemmingen voor afgedankte kleding uit de hele wereld, waaronder ook uit België. Wekelijks komen maar liefst 15 miljoen kledingstukken aan in de hoofdstad Accra.
Een deel hiervan krijgt een nieuwe bestemming via de enorme tweedehandsmarkt in Kantamanto, maar zo’n 40% is beschadigd of van te slechte kwaliteit voor verkoop. De enorme hoeveelheid kleding die niet verkocht raakt, eindigt op stortplaatsen, in lokale waterlopen en de zee, of wordt verbrand. De gevolgen voor de lokale gemeenschap zijn desastreus: zware milieuverontreiniging, ernstige gezondheidsproblemen en economische schade.
Reizen om te leren
De missie kreeg onder meer de beruchte afvalbergen bij de Kantamanto-markt te zien. Het doel was niet enkel bijleren. Tijdens de missie werd ook een charter opgesteld en ondertekend door de deelnemende bedrijven, met duidelijke ambities voor verantwoorde en transparante ketenzorg, zowel in de toeleveringsketen (upstream due diligence) als in de keten na verkoop (downstream). Het is voor het eerst dat de Belgische modesector op zo’n schaal een dergelijk engagement opneemt.
Werk op de plank
De deelnemers aan de reis wensen, naast hun eigen engagementen in het charter, ook een duidelijke positie in te nemen over de dringende nood aan oplossingen voor de afvalproblematiek in Kantamanto en andere locaties wereldwijd, waar enorme hoeveelheden kleding uit het Westen terechtkomen. Ze erkennen dat er een gedeelde verantwoordelijkheid ligt bij de landen die de kleding versturen en pleiten voor financiering vanuit deze landen om de afvalverwerking in de bestemmingslanden te ondersteunen.
“Als je het textielafvalprobleem in Ghana vergelijkt met een brandend huis, dan is het charter bedoeld om de toestroom van extra brandstof tegen te houden”, zo luidt de boodschap van de deelnemende Belgische bedrijven. “Maar de brand moet ook geblust worden. Er is veel geld nodig om het afval te ruimen en de schade weg te werken. Zolang er afvalstromen richting deze landen gaan, dragen de landen waar het afval vandaan komt hierin een verantwoordelijkheid.”
Duidelijk engagement
Charlotte Delfosse was onder de indruk van wat ze in Ghana te zien kreeg. “Tijdens deze reis heb ik met eigen ogen kunnen vaststellen wat er fout loopt in de globale modeketen”, aldus de CEO van Bel&Bo. “Dit versterkt enkel de wil en de goesting om bij Bel&Bo nog meer in te zetten op een verantwoorder ketenbeheer. Dat andere Belgische spelers ook de nodige inspanningen willen leveren en we hierover ervaringen kunnen delen, is een unicum en een sterk signaal vanuit de sector.”