Voor de vergroening van het klein verkeer zijn de regels en voorwaarden duidelijk geformuleerd: emissievrije bedrijfswagens worden de norm, lage emissiezones, promotie van alternatieve vervoersmiddelen. De voorwaarden om ook het zwaar wegverkeer te decarboniseren, hinken echter nog heel erg achterop.
De weg naar een duurzamer vrachtverkeer kent ook heel wat vraagstukken en knelpunten die haar vooruitgang hinderen. Desondanks zetten ondernemers reeds zelf initiatieven en experimenten op om de nood aan vergroening van hun transportvloot het hoofd te kunnen bieden. “Daarin hebben de recente economische en energiecrisis de ogen geopend, dat er nog veel moet gebeuren, willen we de Europese en Belgische doelstellingen bereiken”, zo stelt de organisatie CEO’s 4 Climate vast.
Concrete acties
CEO’s 4 Climate wil het voortouw nemen in een duidelijkere en vlottere overgang en bundelt daarom met een nieuwe green deal de krachten (bottom-up) tot een unieke samenwerking van lokale ondernemers, kennisinstellingen en overheden. En dit met één missie: duidelijke voorwaarden en ruimte scheppen om de implementatie van groene energie in de transportsector te faciliteren.
Daarbij worden drie drie hoofddoelstellingen geformuleerd, te realiseren op een periode van ver jaar: de integratie van groene energie (EV) en H2 als essentiële aandrijvers voor een duurzaam wegverkeer begunstigen en promoten, ‘Clean Energy Hub’ pilootprojecten lanceren en uitbouwen en tenslotte ook bijdragen in de verduurzaming van 30 partnersites en de implementatie van 25 EV Trucks.
Hogeschool VIVES, IVBO, Port of Antwerp Bruges, Waterstof Utrecht en Life New Hyts gaven alvast aan het project mee te ondersteunen.