De omzet steeg in de eerste jaarhelft met 21,0% naar een nieuw record van 488,7 miljoen euro. De verklaring ligt vooral bij de doorgevoerde prijsverhogingen die het effect van hogere grondstoffenprijzen en andere kosteninflatie moesten compenseren. De volumes daalden met 6,1% ten opzichte van vorig jaar als gevolg van de ineenstorting van de Russische markt, het moeilijke economische klimaat in Turkije (met een bijna galopperende inflatie) en een vertraging van de woningbouwactiviteit in alle regio’s naar het einde van het semester toe.
Rusland vraagteken
Deceuninck zag zijn netto resultaat in de eerste jaarhelft logischerwijs ook teruglopen van 20,6 miljoen euro (eerste zes maanden van 2021) tot 7, 5 miljoen euro dit jaar. De voornaamste reden voor deze daling is de bijzondere waardevermindering van alle materiële vaste activa van Deceuninck in Rusland als gevolg van de onzekerheid rond de toekomstige activiteit in Rusland.
Deceuninck boekt in Rusland alsnog 20 miljoen euro omzet en stelt er een honderdtal mensen te werk, maar boekt er vooralsnog geen winst. “We bellen elke maand eens om te horen hoe het daar gaat, maar dat is ook het enige contact”, laat Humblet verstaan. “Er is weinig zicht op hoe het daar verder zal gaan. Het bedrijf is losgekoppeld van de bovenorganisatie. Verkopen dan maar? Dat is niet aan de orde, want dan komt het bedrijf bij een oligarch terecht en wordt het personeel daar beter van?”
Moeilijk economisch klimaat
“Ondanks de verdere stijging van de grondstoffenprijzen, occasionele verstoringen in de toeleveringsketen en een moeilijk economisch klimaat in de meeste van onze eindmarkten, zijn we erin geslaagd onze omzet en adjusted ebitda tot nieuwe records te doen stijgen”, aldus CEO Bruno Humblet (in een eerder leven actief bij Bekaert). “Tegelijkertijd hebben we belangrijke vooruitgang geboekt in het herstel van onze operationele efficiëntie, vooral in de VS waar dit heeft geleid tot een hogere winstgevendheid in vergelijking met de eerste jaarhelft van vorig jaar. Verdere inspanningen zijn nodig om de serviceniveaus naar onze klanten toe te verbeteren, terwijl bijkomende prijsverhogingen nodig kunnen zijn om de inflatie van energie en arbeidskosten te compenseren.”
Humblet liet ook nog weten dat hij vreest voor nakende afkoeling van de bouwmarkt. Sinds kort dalen de verkoopvolumes in alle regio’s waar het bedrijf actief is.