–Wat was de ultieme trigger om te beginnen als ondernemer? En hoe maakte je dan de keuze voor de sector?
-Peter Callant: Ik kom uit een familie van ondernemers, dus voor mij was dat iets wat ik van kinds af meekreeg. Anderen dingen zien doen, dromen realiseren en vaststellen welke voldoening iemand daaruit haalt. Dat was inspirerend voor mij en ik wilde datzelfde gevoel zelf ook ervaren. Mijn familie was actief in de transportsector waarin accidenten groot en klein een deel van de business zijn. Ik zag dat dat dit veel frustraties met zich meebracht, frustraties over schade en tijdsverlies, over moeilijke communicatie met verzekeringsmaatschappijen en onbegrip bij makelaars. Daar een antwoord op kunnen bieden leek me een echte uitdaging, waar je als gemotiveerde ondernemer een verschil kan maken. Dat is waar tot op de dag van vandaag.
–Sta je vandaag waar je als starter van gedroomd hebt?
-Eigenlijk veel verder dan ik had durven dromen. 30 jaar zijn zo voorbij gevlogen en onderweg hebben we fantastische zaken gerealiseerd en zijn we gegroeid van een éénmansbedrijfje naar een onderneming die 130 mensen tewerk stelt een 40.000 klanten bedient. We zorgen er voor dat onze klanten met een gevoel van gemoedsrust de toekomst kunnen tegemoet zien, in de wetenschap dat ze goed verzekerd zijn en dat er via onze poot Financieel Advies ook wordt gezorgd dat ze in elke fase van hun leven de levensstandaard van hun gezin kunnen beschermen.
–Wat is het mooiste aan ondernemen en wat het moeilijkste?
-Het mooiste is dat je iets ziet groeien uit niets, dat je samen met anderen iets kan opbouwen en uitbouwen (sagrada familia). Dat is een fantastisch gevoel. Het moeilijkste is ongetwijfeld om die samenwerking met verschillende mensen en persoonlijkheden te stroomlijnen. Er kan maar één kapitein op het schip staan, maar zonder goede bemanning die ook echt samenwerkt geraak je nergens (stuurloos schip). Dat is de uitdaging van elke ondernemer, elke dag opnieuw.
–Hoe sta je tegenover het beslag en het beleid van de overheid? Veel ondernemers zijn daar niet over te spreken…
-De overheid heeft voor mij in de eerste plaats een faciliterende rol te spelen, en er zo voor te zorgen dat ondernemers waarde kunnen creëren voor de maatschappij, voor hun werknemers en voor henzelf. Dat faciliteren begint met een goed onderwijs voor onze jeugd want zij zijn de toekomst. En voorts met een fair ondernemersklimaat waarin gemotiveerde ondernemers ondersteund worden, met duidelijke spelregels en gelijke kansen voor iedereen. Een beleid die dat gegeven maximaal ondersteunt zal altijd succesvol zijn, want iedereen wordt er beter van: de ondernemer zelf, de werknemers die ook hun eigen leven kunnen opbouwen, de maatschappij als geheel die goederen of diensten krijgt aangeboden waar vraag naar is en tenslotte de overheid zelf door de belastinginkomsten die diezelfde ondernemers en werknemers betalen. Ik kan niet begrijpen dat onze beleidsmakers daar niet veel meer op inzetten. Ik heb steeds meer de indruk dat ze vooral een regulerende en controlerende rol spelen. In plaats van te faciliteren zijn ze vooral bezig met het de ondernemers moeilijk te maken door steeds meer verregaande controlesystemen te installeren die alsmaar meer middelen vragen van de ondernemers zonder dat daar waardecreatie tegenover staat. Dat vind ik bijzonder jammer.
–Sport is belangrijk in uw leven, zowel privé, als zakelijk en binnen uw bedrijf. Wat is de toegevoegde waarde? Ziet u ook parallellen tussen ondernemen en sporten?
-De grootste toegevoegde waarde van sport is dat sport verbindt. Sport brengt mensen samen en enthousiasmeert. Meer nog dan muziek en kunst weet sport bijna iedereen in de maatschappij te raken. Voor mij als ondernemer is sport dan ook de gedroomde kans om mensen samen te brengen en samen met die mensen de unieke momenten te beleven die sport ten overvloede biedt. Zo creëer je een band met mensen die je via een zakelijke babbel of een professionele relatie waarschijnlijk nooit zal kunnen bewerkstelligen. Wat de parallellen betreft gaat het er bij mij vooral om dat je in het bedrijfsleven net als in de sport niets in de schoot geworpen krijgt. Ongeacht hoe getalenteerd of hoe slim je bent, succes in zowel de sport als in het bedrijfsleven zal altijd het resultaat zijn van doelen stellen, planmatig te werk te gaan, elke dag hard werken en toch genieten van wat je doet, leren uit je fouten en af en toe de riem eraf voor ontspanning en een feestje.
-Stel: iemand komt met een grote cheque uw kantoor binnengewandeld om uw bedrijf te kopen. An offer you can’t refuse. Wat doe je?
-Zeg nooit nooit, maar ik sta nog elke dag met ongelooflijk veel goesting op om te ondernemen, nieuwe uitdagingen aan te gaan en Callant verder uit te bouwen tot de beste makelaar van de wereld. Die passie is nog altijd even groot om niet te zeggen groter dan de dag dat ik begon. Dus die mens met zijn cheque zou ik vriendelijk bedanken, tenzij ik hem zou adviseren om zijn centen te investeren in een nieuw idee waar ik op dat moment meer rondloop.
–Hoe sta je tegenover social media?
-Ik zou mezelf een fan van het eerste uur durven noemen. Via sociale media kan je op ontelbare manieren met miljoenen andere mensen, bedrijven en organisaties communiceren, je boodschap de wereld insturen en bijleren van wat anderen op diezelfde sociale media delen met de rest van de wereld. Met Callant maken we daar ook zeer gretig gebruik van en ik vind het leuk als anderen dat ook doen. De laatste jaren wringt het wel steeds meer bij mij dat diezelfde sociale media te pas en te onpas gebruikt worden om elkaar het leven zuur te maken, om negativiteit en leugens te verspreiden en om angst te creëren voor om het even wat. Bijzonder erg vind ik dat. De remedies om dat proberen aan banden te leggen zijn soms nog erger dan de kwaal zelf. Dus blijf ik op vandaag met een dubbel gevoel zitten. Ik ben nog altijd fan, maar heb het er zeer moeilijk mee dat steeds meer mensen die media gebruiken om een niet aflatende baggerstroom van haat en onvrede te verspreiden. Maar waarschijnlijk kan het ene niet zonder het andere.
–Hoe belangrijk is klassiek netwerken?
-Ik heb elke dag goesting om nieuwe mensen te leren kennen en dingen bij te leren. Hoe meer mensen je ontmoet, hoe rijker je leven wordt, hoe breder je blik op de wereld wordt en hoe beter je anderen en hun wereld leert begrijpen. Netwerken vind ik een absolute verrijking op alle gebied. Het is misschien wel wat ik het liefste doe: samen met andere gelijkgestemden of anders gestemden in debat gaan en van elkaar leren, elkaar helpen waar mogelijk en samen de bakens verzetten. Dat vind ik ronduit fantastisch.
–Hoe motiveert een CEO maximaal zijn medewerkers? Met loonsverhogingen, of…?
-Een eerlijke verloning is de basis van een goede samenwerking, zoveel is duidelijk en dat is een conditio sine qua non voor elke werknemer om ergens aan de slag te gaan. Daarna komen totaal andere verlangens in beeld. De beste medewerkers zijn gelukkige medewerkers, die zich gesteund en erkend voelen en die binnen hun job ook kunnen groeien als professional en als mens. Dat los je niet op met een hoger loon, al zal dat in het gevoel van waardering wel blijven meespelen. Voor mij gaat het er om binnen Callant een omgeving te creëren waarin mensen zich maximaal kunnen ontplooien en oprecht gelukkig kunnen zijn. Alles dat daartoe bijdraagt zal ik in overweging nemen en toepassen waar mogelijk, gaande van een oprechte feedbackcultuur in alle lagen van de onderneming, tot sport op de werkvloer, tot mogelijkheden om bij te studeren, enzovoort.
–Waar kan je zakelijk gesproken nog van dromen?
-Het is mijn droom om het bedrijf Callant verder uit te bouwen tot een bedrijf van de 22e eeuw. Een bedrijf dat service kan bieden op elk moment voor gelijk welke klant met een minimum aan rompslomp en administratie en waar mogelijk geautomatiseerd om de klanten maximaal te ontzorgen. Een service kunnen aanbieden die aanvoelt als een soort ‘druk op de knop en alles is OK’ ervaring, waarbij de klant in realtime toegang heeft tot alles wat voor hem binnen verzekeringen en financieel advies belangrijk is en waarbij hij of zij weet dat onze diensten ten allen tijde perfect zijn afgestemd op zijn of haar noden en verwachtingen. Elke stap die we zetten in die richting geeft mij een ongelooflijk gevoel van prestatie en tevredenheid. We zijn er nog niet, maar we komen er wel, een beetje zoals de sagrada familia: een prachtige kathedraal waar men al meer dan een eeuw aan bouwt en verder aan werkt in de streeftocht naar perfectie.
foto: Callant