KORTRIJK – De voorbije dagen opende Van Marcke officieel zijn EDC (Excellent Distribution to Customers), zijn nieuwe hoofdzetel langs de autosnelweg die Kortrijk met Rijsel verbindt. Opvallend: de firma van CEO Caroline Van Marcke zweerde tijdens de bouw radicaal bij een verregaande milieuvriendelijke aanpak, om Greta Thunberg en andere klimaat activisten, maar ook alle stakeholders van de firma, blij te stemmen. Met 12.960 zonnepanelen op het dak voor de eigen energieproductie, en tal van andere eco-maatregelen, wordt een echt engagement aangegaan.
Van Marcke kiest resoluut voor duurzaamheid in zijn bedrijfsvoering en heeft daarom samen met zijn partner BeauVent een dak vol zonnepanelen laten aanbrengen op de nieuwe hoofdzetel, maarook op zijn site in Anderlecht. In het geval van de nieuwe hoofdzetel gaat het met 4017.6 kWp zelfs om een van de grootste soortgelijke dakopstellingen van Vlaanderen. “Het EDC is een huzarenstuk op het vlak van ecologische technieken”, aldus Agnes Pringiers namens Van Marcke. “Het is een volledig CO2-neutraal en water onafhankelijk gebouw. De logistieke diensten zorgen voor minder verpakkingsafval en een beperking van de vrachtwagenkilometers (minder CO2-uitstoot). Verschillende milieuvriendelijke technieken werden toegepast zoals geothermische verwarming,eigen drinkwater installatie (het regenwater wordt opgevangen en gezuiverd tot drinkbaar water). De opslagcapaciteit is maar liefst 500.000 liter, goed voor 90 dagen functioneren zonder toevoer van water via het openbare net. De zonneboilers: staan in voor de productie van sanitair warm water.”
Credo pro milieu
Met de bouw van zijn nieuwe distributiecentrum streeft Van Marcke naar een zogenaamd BREEAM-certificaat. Dit is een streng duurzaamheidslabel en ratingsysteem dat staat voor duurzaamheid in de ruimste zin van het woord: van een duurzaam gebouwconcept tot het gebruik van duurzame technieken en materialen, met aandacht voor alle stakeholders. In 2019 benadrukt Van Marcke al zijn ecologische aanpak en zijn engagement met het co-ambassadeurschap van de campagne ‘Sign for my Future’. Van Marcke wil als klimaatambassadeur een sterke boodschap uitsturen naar de politici zodat ook zij hun verantwoordelijkheid nemen en werk maken van een krachtig klimaatbeleid. De oplossingen zijn er en moeten haalbaar en betaalbaar gemaakt worden voor bedrijven en burgers. “We moeten stoppen met de ‘yes-but’-mentaliteit en bewust kiezen voor de ‘why-not’-ingesteldheid”, heet het uit de mond van CEO Caroline Van Marcke. “It’s time for action now.”