Fiers

Caroline Fiers (Biënnale Interieur) licht een tipje van de sluier over nakende beurs

KORTRIJK - Als de info klopt, dan stond het aantal inschrijvingen van exposanten tot voor kort op een bedroevend laag niveau. Maar de nieuwe CEO Caroline Fiers (opvolger van Jo Libeer) laat zich niet van de wijs brengen en toont, strijdvaardig als ze is, haar intenties richting een nieuw concept voor de Biënnale Interieur die in het najaar plaats vindt.  

 

De 27e editie van hét design en interieur event van België vindt plaats van 20 tot 24 oktober in Kortrijk Xpo. De hoogdagen van weleer (ooit 110.000 bezoekers op tien dagen tijd) komen weliswaar niet meer terug, maar de ambitie om te scoren en het verschil te maken in een druk bezette markt voor soortgelijke beurzen blijft pal overeind.

Na een gedwongen afwezigheid in 2020 is de Biënnale Interieur in 2022 aan een comeback toe, met een nieuw team en vernieuwde ambities. Nu moeten de exposanten nog de weg terug vinden. Maar Caroline Fiers maakt zich niet meteen zorgen: “We zijn pas vorige maand gestart met de nieuwe campagne”, zegt ze. “Om over concrete cijfers te spreken is het dan ook nog veel te vroeg. De nieuwe formule is op maat gemaakt om flexibeler op de tijdsgeest te kunnen inspelen. De nieuwe, meer toegankelijke formules moeten aanslaan. Naast de grote merken, willen we alvast ook design studio’s en jongere ontwerpers de kans bieden een plaatje op de Biënnale Interieur in te nemen.”

Op zoek naar een concept

Caroline Fiers heeft besloten om voor de nieuwe editie nauw samen te werken met designstudio WeWantMore. Het concept, de artistieke invulling en de scenografie van deze editie wordt in tweespraak ingevuld.

“De crisis heeft veel inspanningen in onze sector op de helling gezet, maar heeft ons ook gedwongen om innovatiever te zijn”, aldus Caroline Fiers. “Het heeft ons doen nadenken over de essentie van wat we willen zijn en bereiken en dat is op zoek gaan naar manieren om mensen te blijven inspireren en samen te brengen. De echte kracht van de Biënnale Interieur is het menselijk contact. Ik ben er meer dan ooit van overtuigd dat persoonlijk samenzijn, het creëren van een dialoog over designonderwerpen die er toe doen en het stimuleren van een gemeenschapsgevoel rond gedeelde doelstellingen, de kern van onze toegevoegde waarde moet zijn. Misten we dat fysieke contact en die dialoog niet allemaal de afgelopen jaren? Dat laat zich ook voelen in onze sector. Naast de presentatie van de talrijke deelnemers zorgt de invulling met internationale lezers en workshops voor een interessant avondprogramma. Dit vooral naar de professionele sector toe waar iedereen elkaar in een ander kader kan ontmoeten.”

Design en de digitale toekomst

De ware kracht van Biënnale Interieur ligt dus bij het menselijk contact. Gedurende 5 dagen moet Kortrijk Xpo dan ook een open platform zijn voor toekomstgericht denken en debat, zo heet het officieel. Het publiek moet een transparante en veelzijdige kijk krijgen op onderwerpen die waarschijnlijk de maatschappij van morgen zullen bepalen.

Biënnale Interieur 2022 staat ook in het teken van de rol van design in een wereld die steeds meer online is. “Design is altijd de weerspiegeling van de toekomst van de maatschappij en staat aan de voorhoede van nieuwe ideeën en nieuwe technologieën die de wereld van morgen vorm zullen geven”, aldus Ruud Belmans van WeWantMore. “De meeste designbeurzen zijn helaas handelsbeurzen geworden, waarbij de nadruk ligt op het commerciële aspect, terwijl ze hun rol als potentieel platform voor toekomstgericht denken niet waarmaken. In plaats van te proberen een volledig overzicht of status-quo te bieden van wat er gaande is in de wereld van interieurdesign, zoals het merendeel van de concurrentie doet, zal de editie 2022 zich meer concentreren en verdiepen in één centraal, brandend actueel onderwerp per editie.”

Geen words, words, words

Voor deze editie ligt de focus op de vraag hoe digitale tools en platforms de vormentaal in architectuur, ruimtes en meubels bepalen. Hoe zal het digitale tijdperk ons helpen vorm te geven aan de dingen die ons morgen zullen omringen? Zullen NFT’s in de nabije toekomst de vormentaal beïnvloeden? En wat kunnen we leren van digitale designers en gamedesigners over hoe we ruimtes ervaren?

Het zijn maar enkele van de digitale topics die straks de revue zullen passeren. Sowieso vraagt Caroline Fiers ook om geduld. “Rome is ook niet op één dag gebouwd”, aldus nog Fiers. “De wereld verandert zodanig snel dat onze herpositionering in de markt tijd nodig heeft. Wij zijn voorstander van lange termijn relaties en open communicatie naar onze partners toe. Iedereen in deze sector zal beamen dat het cruciaal is om een dialoog aan te gaan met de betrokken partijen en ook en vooral goed te luisteren naar de noden uit de sector.”