Callant IMG-20200513-WA0002

Callant ziet onmiskenbare opmars van de bedrijfsfiets

OOSTKAMP – De afgelopen 2 maanden werden we door COVID-19 allemaal geconfronteerd met ongeziene maatregelen om onze gezondheid te beschermen. De economische impact van deze maatregelen is voelbaar in sectoren die met gezondheid te maken hebben. Ook de vraag naar elektrische fietsen voor woon-werkverkeer is de voorbije weken ook danig gestegen, zo concludeert verzekeringsgroep Callant dat fietsverzekeringen aanbiedt.

De vraag naar elektrische fietsen heeft niet alleen betrekking op ontspanning, maar heeft ook veel te maken met de switch van veel pendelaars. “Personen die vóór COVID-19 op weg van en naar het werk dagelijks gebruik maakten van het openbaar vervoer zullen zich tijdens en na deze crisis meer zorgen maken om de hygiëne”, zegt Peter Callant. “Een extra reden voor pendelaars om over te gaan tot de aankoop van een alternatief vervoersmiddel zoals de elektrische fiets.”
Bij verzekeringsmakelaar Callant stellen ze vast dat er van bedrijven meer aanvragen zijn binnen gekomen voor de verzekering van hun fietsvloot. Logisch klinkt het bij Fietsomnium. “Met het mooie lenteweer en dankzij tal van initiatieven om de lichaamsbeweging te blijven onderhouden, herontdekten veel landgenoten het gebruiksgemak van de fiets”, zegt Callant.  “Een nuttig en dankbaar vervoersmiddel voor verplaatsingen zowel privé als woon-werk. Vooral de elektrische fiets neemt daarin een steeds prominentere rol op. En steeds vaker spelen de bedrijven daar zelf ook op in. De groei in het segment bedrijfsfietsen is absoluut geen toeval. Naast de gekende mobiliteitsproblemen en de aanmoedigingen van de regering door middel van meer fiscale voordelen zal de ‘social distancing’ maatregel er bij veel pendelaars voor zorgen dat ze minder geneigd zullen zijn om gebruik te maken van het openbaar vervoer. De bedrijfsfiets kan hierbij een gezond en interessant alternatief bieden.”

Bedrijven steeds bewuster

Steeds meer bedrijven doen blijkbaar inspanningen om hun medewerkers te motiveren voor de fiets te kiezen als vervoersmiddel. Dat bleek onder meer uit het fenomeen dat de laatste drie jaar almaar vaker opduikt: de fleetfiets. Naast de factor milieu ziet het ernaar uit dat ook hygiëne nu meer naar boven zal komen in het beslissingsproces van werkgevers om hun medewerkers te faciliteren in een zogenaamde fleetfiets. “Navraag uit het verleden leert ons dat werknemers vaak zelf vragen naar een bedrijfsfiets”, klinkt het bij Fietsomnium. “We verwachten dat deze vraag nóg meer zal stijgen.”