OOSTKAMP – Callant Verzekeringen & Financieel Advies neemt opnieuw een participatie in een digitale insurtech start-up. CEO Peter Callant koopt zich voor 32 procent in bij het West-Vlaamse bedrijf Keypoint BVBA uit Koksijde. Deze jonge onderneming ontwikkelde een digitaal platform dat zorgt voor een vlotte behandeling en opvolging van het volledige schadedossier tot en met de herstellingen. Voor Callant Verzekeringen & Financieel Advies is het de tweede investering in een verdere digitalisering van de sector.
Vorig jaar participeerde het bedrijf ook al in myFaro, een softwaretool voor persoonlijk financieel advies. Met deze nieuwe investering wil Callant Verzekeringen & Financieel Advies klanten die schade lijden, sneller kunnen bedienen en maximaal ontzorgen. De BVBA Keypoint is een jong, innovatief bedrijf van Tijs Corneillie en Jonathan Goderis. Beide heren ontwikkelden een online platform met de naam Connect dat schade aan en onderhoud van gebouwen zoals appartementsblokken digitaal in kaart brengt. Via het systeem krijgen alle betrokken partijen (de verzekeringsmaatschappij, de expert, de makelaar, de syndicus) realtime inzicht op claims en onderhoud, waardoor die veel efficiënter kunnen worden aangestuurd en beheerd. Binnenkort wordt het ook mogelijk om een connectie te maken met alle mogelijke sensoren die aanwezig zijn in de gebouwen zoals water- en elektriciteitstellers, regenput, huishoudtoestellen, enzovoort. Op die manier doet het Internet of Things ook zijn intrede in de verzekeringswereld.
In tijden van digitalisering eist de consument dat het sneller vooruit gaat. De ombudsman van de verzekeringen krijgt hierover heel wat klachten, zo bleek eerder deze week. De consument heeft recht op een snelle, transparante en correcte afhandeling van schadegevallen en digitale tools zoals Keypoint zullen in de toekomst echt het verschil maken, zonder natuurlijk het persoonlijk contact uit het oog te verliezen.
Klantenservice
Eerder participeerde Callant Verzekeringen ook al in een andere start-up: myFaro uit Rotselaar. Dit is een online platform dat klanten toont op welke sommen ze kunnen rekenen bij arbeidsongeschiktheid, pensioen of overlijden. De klant heeft de mogelijkheid te berekenen en te simuleren welke extra financiële inspanningen nodig zijn als hij een bepaalde levensstandaard wil behouden. Callant wil myFaro gebruiken als financiële gps om samen met de klant een financieel plan op te stellen voor de toekomst.
Beide participaties onderstrepen de inzet van Callant Verzekeringen & Financieel Advies op digitalisering, met als hoofddoel een betere en efficiëntere dienstverlening naar de klant, zij het als particulier, bedrijf of leverancier.