Dit jaar en volgend jaar krijgen Astana (Kazachstan), Buenos Aires (Argentinië), Istanbul (Turkije) en Jakarta (Indonesië) West-Vlaams bezoek over de vloer. In eigen land verhuisde de beurs van Kortrijk naar Brussel, waar meer ruimte was om de toeloop van exposanten en bezoekers meester te kunnen.
De beurs in Chicago zorgde voor een primeur. Busworld North-America werd geopend door Oostendenaar Vincent Dewaele (CEO Busworld International) en door Peter Pantuso (President & CEO van American Bus Association). De Noord-Amerikaanse markt is, hoeft het gezegd, een superbelangrijke markt voor bussen en coaches. Alle grote namen uit het circuit tekenden dan ook present, waaronder dus Van Hool, Mercedes of de Turkse busbouwer Temsa. De Amerikaanse markt is voor bussen en coaches de vijfde belangrijkste markt wereldwijd, na China, India, Europa en Latijns Amerika. Op jaarbasis rollen er in de VS en volgens de laatst beschikbare cijfers zo’n 8.000 bussen van de productieband. Het West-Vlaamse Busworld was het dus aan zichzelf verplicht om daar zijn vlag neer te zetten.
Nieuwe trends
Busworld keert naar Rumbeke terug met een aantal bevindingen. Zo bleek ook in Detroit bleek de vraag naar voertuigen met zero emission alle debatten domineren, zo laat Busworld weten. Ook voertuigen op waterstof worden meer en meer gevraagd.
Autonoom rijdende bussen of coaches zijn nog een marginaal gegeven, al zijn er ook de eerste experimenten om ze in te zetten in ‘restricted areas‘, zoals bijvoorbeeld op school- of hospitaalcampussen. Finaal is er ook duidelijk sprake van een opmars inzake digitalisering, waarbij data en netwerken continu worden ingegeven en uitgewisseld via IoT (Internet of Things).