Busworld heeft zijn deuren gesloten en kan terugblikken op de beste editie ooit. Aan deze editie van “Kortrijk” namen 411 exposanten uit 36 landen deel. Het was de 23e maal dat de vakbeurs in Kortrijk doorging. De eerste editie dateert van 1971, toen in de Kortrijkse Hallen. De 23e editie van de tweejaarlijkse beurs kreeg 34.932 professionele bezoekers over de vloer, afkomstig uit 118 landen. Hierbij werden de entrees van de zondagnamiddag (toen het grote publiek ingang kreeg, niet meegeteld. Dit betekent een effectieve groei met 9 procent. “Deze groei is des te opmerkelijker als men weet dat er in een straal van 500 kilometer heel wat fusies en overnames plaats vonden,” aldus het organisatiecomité onder leiding van Mieke Glorieux, dochter van stichter Luc Glorieux. In 1965 telde West-Vlaanderen bijvoorbeeld nog 156 busbedrijven. Nu zijn er dat nog 48. In principe komt de groei vooral op conto van de exposanten en bezoekers uit verre landen (minstens 1200 kilometer ver).
Tijjdens deze wereldvakbeurs voor “cars en bussen” heerste een bijna euforisch gevoel. De verkoop zat blijkbaar goed tot zeer goed en algemeen werd beweerd dat de sector dankzij de beurs een nieuwe dosis zelfvertrouwen kreeg. Busworld Kortrijk werd verder gekenmerkt door een doorbraak van de alternatieve aandrijvingen in de wereld van autobussen en autocars. Milieuzuiverheid en elektrische aandrijvingen waren hete topics. Bij monde van voorzitter Didier Ramoudt wordt aangekondigd dat Busworld er binnenkort nog een broertje bij krijgt, te weten in Colombia. Volgend jaar worden er door het West-Vlaamse Busworld opnieuw beurzen georganiseerd in India, Turkije, Rusland en China. (KC)