De Vlaamse Regering kende de voorbije dagen 2 miljoen euro strategische transformatiesteun toe aan VDL Bus Roeselare, ontwikkelaar en producent van bussen voor het openbaar vervoer. Het project behelst het valoriseren van een volledig nieuw platform voor de productie van elektrisch aangedreven bussen. De eerste steenlegging van de nieuwe fabriek vond plaats in februari jongstleden.
De voornaamste doelstelling is het op een zo kostenefficiënt mogelijke manier produceren van een hoogtechnologische elektrische bus waartoe een nieuw concept werd ontwikkeld voor zowel het ontwerp van de bus als het productieproces. Om de transformatie te realiseren worden alle activiteiten geherlokaliseerd worden van het centrum van Roeselare (Beveren) naar een volledig nieuwe fabriek in een nabijgelegen industriezone.
Opleiding en vorming
Bij VDL in Roeselare werken zo’n 650 mensen. In de nieuwe energieneutrale fabriek maakt VDL gebruik van een volledig herziene productiemethode met kortere assemblagelijnen en kortere productietijden. Daardoor is de busproductie van de nieuwe fabriek met 800 bussen per jaar twee keer zo hoog als de productie op de huidige locatie.
Volgens CEO Peter Wouters zal het budget van de Vlaamse regering daarom zo goed als integraal gebruikt worden voor het opleiden van de medewerkers, nu ze in een totaal nieuw productieproces stappen. “Voor heel wat medewerkers betekent dit concreet dat ze ook andere taken krijgen en dat veronderstelt een goede professionele begeleiding en vorming”, aldus CEO Peter Wouters.
Het Nederlandse VDL investeert 44 miljoen euro in een nieuwe bussenfabriek in Roeselare. Over een jaar moeten de eerste e-bussen van de band rollen.
Op een terrein van 8 hectare in Roeselare verrijst het komende jaar een nieuwe stadsbussenfabriek van de Nederlandse industriële groep VDL. In de vestiging van 44 miljoen euro zullen voornamelijk e-bussen gemaakt worden. Het bedrijf haalde in december nog een deel van een order voor e-bussen van De Lijn binnen.
De nieuwe fabriek vervangt de oerfabriek van het in 1998 door VDL overgenomen Jonckheere in hetcentrum van de Roeselaarse deel-gemeente Beveren. Die fabriek is tot op de draad versleten en wordt nu herontwikkeld door de stad Roeselare.
‘De hoogwaardige maakindustrie heeft wel degelijk een toekomst in West-Europa’, zegt Willem van der Leegte, de CEO van VDL Group. Zijn familieconcern heeft naast de bussenfabriek in Roeselare nog zes andere vestigingen in Vlaanderen. Die tellen in totaal meer dan 1.000 werk-nemers, van wie 650 bij de bussenfabriek in Roeselare.
In de nieuwe energieneutrale fabriek maakt VDL gebruik van een volledig herziene productiemethode met kortere assemblagelijnen en kortere productietijden. Daardoor is de busproductie van de nieuwe fabriek met 800 bussen per jaar twee keer zo hoog als de productie op de huidige locatie.
De komst van de nieuwe fabriek werd al vier jaar geleden aangekondigd. Maar door de coronacrisis werd de start van de bouw telkens uitgesteld. Uiteindelijk startte de bouw begin januari. Begin volgend jaar moeten de bouw en de verhuizing compleet zijn en is het de bedoeling dat de eerste bussen van een nieuwe generatie van de elektrische stadsbus VDL Citea van de band rollen.
Omdat niet elke dag zo’n investering in de Vlaamse maakindustrie plaatsvindt, is ook Vlaams minister van Economie, Werkgelegenheid en Innovatie Hilde Crevits (CD&V) ‘ontzettend gelukkig’ met de bouw van de nieuwe VDL-fabriek. ‘Die sluit perfect aan bij de prioriteiten van de Vlaamse regering om te investeren in duurzame innovatie, onderzoek en ontwikkeling in de maakindustrie om de knowhow en expertise die er in Vlaanderen is te versterken en hier te houden’, zegt ze.
Concrete toezeggingen over Vlaamse subsidies kon Crevits nog niet doen, maar het is duidelijk dat VDL al een dossier voor de aanvraag van opleidings- en innovatiesteun heeft ingediend bij de Vlaamse overheid.
VDL bestempelde de fabriek in Roeselare al enkele jaren geleden als een kenniscentrum voor elektrificatie. Sinds geïnvesteerd werd in de ontwikkeling en de productie van elektrische en hybride bussen zit het orderboek tjokvol en is er opnieuw winst. Omdat de Roeselaarse fabriek het zo druk heeft, werd een order voor meer dan 100 elektrische bussen begin vorig jaar toegewezen aan de fabriek in Valkenswaard. De essentie Het Nederlandse indus-triële familiebedrijf VDL bouwt voor 44 miljoen euro een nieuwe stadsbussen-fabriek in Roeselare.
Daarmee moet het voor-malige Jonckheere helemaal klaar zijn voor deomslag van dieselbussen naar e-bussen.
De oude fabriek van VDL in Roeselare wordt door de stad herontwikkeld.
Bij VDL in Roeselare werken 650 mensen.