Brugse start-up vergroot veiligheidsgevoel

bewerkt_Amicimi-2Zes maanden na de opstart van hun bedrijf Amicimi, hebben oprichters Frederic Van Quickenborne (broer van…) en Stefaan Dauwe al ruim duizend “veiligheidsknoppen” verkocht. Inmiddels hebben ze hun in eigen huis ontwikkeld product ook gelanceerd op de Nederlandse markt. Met hun “paniekknop” willen ze iets doen aan het sluimerende veiligheidsprobleem op het openbaar domein.

­

De start-up uit Brugge lanceerde daarom in samenwerking met bewakingsfirma Securitas een paniekknop om het veiligheidsgevoel bij vooral jonge vrouwen te vergroten. Met één druk op de knop van het toestel wordt automatisch verbinding gemaakt met de meldkamer van Securitas, die, indien nodig, de politie kan verwittigen. De alarmknop, de eerste in zijn soort, is ontwikkeld omdat uit een rondvraag blijkt dat drie op vier vrouwen zich onveilig voelen als ze hun huis verlaten. “Het is een toestelletje dat je aan je sleutelhanger kan vast maken of op zak houden,” zegt Frederic Van Quickenborne. “Via een app staat het in verbinding met je smartphone en vandaar wordt in geval van onveiligheid een signaal doorgestuurd naar Securitas, dat op zijn beurt de politiediensten verwittigt. De medewerking met Securitas zorgt voor de nodige sérieux.”

Rond deze tijd voegt het duo Van Quickenborne-Dauwe met “Follow me” ook een nieuwe toepassing toe aan hun systeem. Als jongeren tijdens avondlijke of nachtelijke uitstappen een plaats verlaten, kunnen ze ook gevolgd worden op hun parcours.  De Amicimi-paniekknop werkt 24 uur op 24 en 7 dagen op zeven. De jonge ondernemers, die met eigen geld, hulp van een investeerder en geld van de bank zowat een half miljoen investeerden in hun start-up, hopen op termijn ook hun uitvinding naar het buitenland uit te rollen. De paniekknop kan online besteld worden, maar ook in de Proximus-winkels of via Bol.com. (KC)