westvleteren-duo-1

Brugse kmo DUO leert de paters van Westvleteren wat digitalisering is

 

WESTVLETEREN – De monniken van de Sint-Sixtusabdij in Westvleteren pakken voortaan de verkoop van hun begeerde bieren helemaal anders aan. Na de autofiles en de telefoonfiles, die de consumenten moesten trotseren om aan het gerstenat te geraken, wordt nu alles digitaal aangeboden volgens het principe ‘first come, last serve‘ en ‘last come, first serve‘. Het Brugse digitale bedrijf DUO zorgde voor de webapplicatie en de Franse multinational Ingenico ePayments tekent voor een beveiligd betalingsplatform. Duo werd opgericht in 1996 en behoort zo tot de pioniers van het web in België. Ooit begonnen als web development bureau is het ondertussen geëvolueerd naar een digital factory met een passie voor oplossingen op maat.

Met de introductie van de digitale verkoop, treden de monniken definitief de eenentwintigste eeuw binnen. Er wordt naar het zeggen van pater abt Manu Van Hecke gekozen voor vereenvoudiging in de verkoopsketen en dat moet vooral de consument ten goede komen. “Het is teven de bedoeling om mistoestanden tegen te gaan”, aldus de broeder. Het verhaal is bekend van één flesje Westvleteren dat van de hand is gegaan in Dubai tegen 300 US dollar.

In Westvleteren wordt op jaarbasis zo’n 6.000 hectoliter bier gebrouwen, en dat gespreid over 42 brouwdagen. In 2005 was dat nog 4.500 liter. Spijts de altijd hoge vraag naar het West-Vlaamse trappistenbier, wordt er niet aan gedacht het aanbod te verhogen. “Meer productie is geen prioriteit”, aldus pater abt Manu Van Hecke. “We verkiezen om te werken volgens ons eigen ritme. De monniken brouwen om te leven. We leven leven niet om te brouwen”

De minzame pater abt wees er wel op dat er de voorbije jaren toch al heel wat werd geïnvesteerd, onder meer in een nieuwe bottelarij, in duurzame applicaties (zoals zonnepanelen of een waterzuiveringsinstallatie). In Westvleteren gebeurt het voorraadbeheer dankzij de webapplicatie ook al volledig automatisch en staat ook de traceerbaarheid van de producten op punt.

Meer liefhebbers plezieren

De Sint-Sixtusabdij hoopt dat ze met het nieuwe digitale systeem (de digitale wachtkamer genoemd) meer mensen zal kunnen plezieren. “Wij wensen zoveel mogelijk mensen de kans geven om ons bier te kopen aan correcte prijzen”, zei broeder Manu Van Hecke nog. De digitaal geplaatste bestellingen kunnen nog steeds enkel afgehaald worden aan de abdij zelf. Ter titel van info: via de voorafgaande digitale registratie moet ook de nummerplaat van de wagen ingegeven worden.

De abdij van Westvleteren heeft een biertraditie die teruggaat tot in 1839. Vandaag staan drie ‘smaaksensaties’ op het menu: een licht blond bier van 5,8 graden en twee bruine bieren (één van 8 en een van 12 graden).

info: www.trappistwestvleteren.be