Stefaan De Schepper en Charlotte Denys richtten in 1999 hun bedrijf De Schepper BVBA op. Van meet af aan focusten ze op een nichemarkt in de autobranche: trekhaken en aanhangwagens. “In die tijd was dat allesbehalve een evidente keuze, want onze klanten zijn voornamelijk tuinbouwers en aannemers, maar eind de jaren negentig waren er in die sector slechts een handvol spelers actief”, stelt Charlotte Denys.
Corona zorgt voor stijgende interesse
Daar kwam de laatste 15 jaar verandering in. Vandaag is het landschap meer versnipperd. Er zijn meer kleinere aannemers, die om hun klanten te bedienen ook allemaal een aanhangwagen nodig hebben. “En aangezien wij de enige zijn in de Brugse regio zijn die aanhangwagens aanbieden, hebben wij een vaste instroom van nieuwe klanten en kunnen we, dankzij onze gunstige ligging vlakbij de keuring, ook rekenen op terugkerend cliënteel dat voor herstellingen langskomt”, aldus Charlotte Denys.
Die basis zorgt dat De Schepper de voorbije jaren organisch kon groeien. Die groei zette zich ook tijdens de coronacrisis voort. “Zo hebben we het voorbije jaar maar liefst 1.000 fietsrekken voor de wagen verkocht”, weet de CEO te vertellen. “Mensen moesten immers thuisblijven of trokken er op uit in eigen streek. Dat heeft ons jaar goed gemaakt en zo konden we toch een omzetgroei van 10% noteren, wat vergelijkbaar is met de andere jaren. Die groei heeft echter ook een keerzijde. De huidige locatie is te klein geworden om een goede service te kunnen blijven bieden.”
Bedrijfsoppervlakte verdubbelt
Charlotte en Stefaan gingen daarom op zoek naar bijkomende ruimte. En al snel deed er zich een opportuniteit voor. Het naastgelegen bedrijventerrein van Bouwonderneming Blomme kwam leeg te staan en werd hun eigendom.
“Dankzij deze aankoop verdubbelt onze oppervlakte”, aldus nog aldus Charlotte Denys. “Die extra ruimte zullen we gebruiken om een modern atelier te bouwen. Met het oog op de uitdagingen waar de sector voor staat is dat ook nodig. Daarbovenop gaan we een plein inrichten om onze 300 aanhangwagens uit te stallen. Op die manier komen ze nog beter tot hun recht. De aankoop is een stevige investering, maar hiermee gaan we onze groei en toekomst verzekeren. Het zal ons toelaten verder in te spelen op de laatste trends en de verwachtingen van onze klanten.”