De Brugse vestiging van het Nederlandse Simian verkocht de afgelopen maanden al 800.000 affiches, folders, flyers en borden meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Goed voor een verdubbeling van het aantal orders en een omzetstijging van 50%. Beide zijn quasi uitsluitend toe te schrijven aan de lokale verkiezingen in oktober.
Sinds kort duiken de verkiezingsaffiches weer overal op: op metershoge borden in tuinen en weiden, op wagens en zelfs gevels. En ook de verkiezingsfolders vallen dezer dagen al vlotjes in de brievenbussen. Het papieren verkiezingsdrukwerk is duidelijk nog niet afgeschreven. Dat bevestigen ook de cijfers van Drukland.be, een van de grootste online drukkerijen van de lage landen en sinds de overname van Flyer een van de belangrijkste aanbieders van verkiezingsdrukwerk in België.
800.000 stuks
Drukland.be noteerde de afgelopen maanden maar liefst 90% meer orders voor producten die als verkiezingsdrukwerk ingezet kunnen worden. In de maanden juli, augustus en begin september gingen al 800.000 stuks méér naar buiten dan in dezelfde periode vorig jaar – oftewel zo’n 13.000 stuks extra per dag. Denk vooral aan affiches (+142%) en brochures (+24%), maar ook borden (+272%) doen het bijzonder goed.
Papier is nog altijd in
“We merken dat papieren drukwerk nog steeds interessant is voor politieke partijen, ondanks de recordbudgetten die ze aan sociale media spenderen”, zegt Wouter Haan, CEO van Drukland.be. “Mensen houden er nog steeds van om een papieren folder vast te nemen. En een fysiek bord langs de straat trekt vaak nog iets meer de aandacht dan een digitale advertentie die je simpelweg kan wegklikken. De lokale verkiezingen zijn hét moment bij uitstek voor een partij of lijst om te tonen dat ze dicht bij hun inwoners en kiezers staan. Bovendien kiezen steeds meer mensen – en dus ook de politieke partijen – voor duurzamer, gerecycleerd papier wanneer ze drukwerk bestellen. We zagen onze omzet de voorbije maanden al met 50% stijgen door de verkoop van affiches, flyers, brochures en borden. Voor het eerst maakte de omzet van onze Belgische divisie meer dan 30% van onze groepsomzet uit. Door de mooie stijging die we dit jaar opgetekend hebben, geloven we dat er ook in de toekomst nog een grote markt is voor papieren verkiezingsdrukwerk.”