Bruggelingen Frank De Lannoit en Nicolas Bruynooghe rollen innovatief Duits energieconcept uit

MBCalix Infrastructure van Bruggelingen Frank De Lannoit en Nicolas Bruynooghe begint rond deze tijd met de commercialisering van een revolutionair nieuw energieconcept, de zogenaamde “Home Storage“. Het zijn batterijen die voorzien in energieopslag, en die zowel door particulieren als bedrijven kunnen gebruikt worden. Het concept is van Duitse makelij, meer bepaald van de autogroep Mercedes-Benz. Bij de oosterburen blijkt het concept bijzonder succesrijk. “In de praktijk laten de energiebatterijen toe om zonne energie op te slaan als ze uitvoerig voorhanden is en ze bij voorkeur te gebruiken bij piekmomenten,” zegt sales director Frank De Lannoit namens Calix. “Zoals bekend rekenen de klassieke energiebedrijven zwaarder door bij piekmomenten. Met onze batterijen sla je duurzame energie op en maak je er gebruik van als je ze nodig hebt, maar dan wel veel goedkoper. In de praktijk wordt de gebruiker zo ook heel wat meer energie onafhankelijk.”

Het “Duitse” energieconcept werd zopas op de Belgische markt voorgesteld. Dat gebeurde tijdens de algemene vergadering van TCPV, een vzw die ongeveer 18.000 Belgische eigenaars van zonnepanelen-installaties verenigt. Frank De Lannoit geeft zichzelf zowat een jaar om er de markt mee op te gaan. Zijn eerste opdracht bestaat er nu in om over het hele land installateurs te zoeken die het systeem kunnen tot bij de klant brengen. Een grote marketingcampagne, later dit jaar, moet het businessplan steunen. Frank De Lannoit legt graag de nadruk op het duurzaam karakter van zijn aanbod. Een duurzame oplossing bieden op het vlak van energiebevoorrading, was de grote uitdaging voor Mercedes-Benz. De energiebatterij kan tussen 2,5 en 20 kWh opslaan. Frank De Lannoit : “De publieke belangstelling voor energieopslag is erg groot. We ontvangen veel vragen, zowel van particulieren als van KMO’s en andere professionele actoren. Onze eerste doelstelling is om de vele voordelen van de energieopslag door Mercedes-Benz naar voren te brengen en aan te tonen dat ons aanbod zowel technisch als commercieel het beste is. Zo kunnen wij bijvoorbeeld, dankzij ons modulair systeem, elke installatie individueel configureren en aanpassen. We kunnen bewijzen dat investeerders op relatief korte termijn hun energierekening zien teruglopen.”(KC)