Showpad, het onder meer in Gent maar ook in Californië (San Francisco) en Portland gevestigde bedrijf van het jonge ondernemersduo Pieterjan Bouten en Louis Jonckheere, blijft verbazen. Het bedrijf werd pas in 2011 opgericht, maar was in 2016 al goed voor een omzet van 18 miljoen dollar. Er werken om en bij de tweehonderd mensen. Showpad heeft een technologie bedacht waarmee verkopers beter kunnen verkopen en marketeers beter kunnen pitchen. Onder meer LVD uit Gullegem doet al beroep op de expertise van Showpad. Ook voor dit jaar wil Showpad dubbele cijfers kunnen voorleggen.
Showpad zorgde zopas alvast voor een strategische zet van formaat door zijn tegenspeler, medespeler of concurrent, naargelang de invalshoek, Hickup uit Londen over te nemen. Hickup is een start-up maar heeft op korte tijd al bewezen dat het veel in zijn mars heeft, met dank aan zijn digitale en interactieve playbooks. De overname is al enkele maanden oud maar werd nu pas bekend gemaakt omdat Pieterjan Bouten de technologie van Hickup eerst wil integreren in het eigen aanbod.
Showpad is nog niet winstgevend maar het slaagt er jaar na jaar in om heel wat kapitaal uit de markt te halen. Vorig jaar was dat bijvoorbeeld 50 miljoen dollar. Pieterjan Bouten is een pur sang Bruggeling en de zoon van de Brugse advocaat Jan Bouten. Oorspronkelijk was Showpad een tool om verkooppresentaties te delen en te presenteren op tablets. De voorbije jaren is dat uitgebouwd tot een veelzijdig platform voor marketeers en verkopers. Een belangrijke functionaliteit is de mogelijkheid om voortdurend de effectiviteit van de presentaties en ander marketingmateriaal te meten tijdens het verkoopproces.