Het Autosalon sloot zijn deuren met een record aantal bezoekers. Bij gebrek aan eigen autofabrikanten in de provincie West-Vlaanderen, pakken ondernemers uit de regio uit met verrassende en revolutionaire nieuwe toepassingen. Zoals een ecloud toepassing voor elektrische en hybride oplaadbare wagens. Getekend: Patrick Coulier uit Jabbeke. Prins Laurent kwam op het Autosalon al eens piepen.
Volgens Coulier kan elk stopcontact nu een laadpunt worden. “Eén speciale en goedkope sticker, meer is er niet nodig om uw stopcontact toegankelijk te maken voor elke automobilist met de speciale ecloud-adapter,” aldus Coulier. “Prima om uw elektrisch of hybride oplaadbare wagen vlotter thuis op te laden op kosten van uw werkgever, bij familie of vrienden of het bedrijf. Vandaag deelt u ook uw Wifi-signaal met andere Belgacom en Telenet-klanten of met vrienden op bezoek. Waarom zou u uw elektriciteit niet delen? Zeker wanneer u als eigenaar hiervoor vergoed wordt?”
De Belgische start-up The Ecloud Company van Patrick Coulier en Frank Daems stelde het eerste prototype van dit laadsysteem voor op het Autosalon 2016. Iedereen die een laadstation wil openen voor zichzelf, vrienden, collega’s, bezoekers, voorbijgangers kan zich online inschrijven op het eCloud platfom, en krijgt een reeks stickertjes thuis bezorgd. Een chauffeur kan zijn draad met ecloud-adapter inpluggen. Via de connectie tussen adapter en chip in de sticker, wordt er bijgehouden wie, hoeveel en waar tankt. Voor de stroom die de eigenaar van een stopcontact levert, krijgt hij een billijke vergoeding.
Leasemaatschappijen zijn voor elektrische voertuigen al een tijdje aan het zoeken naar een alternatief voor de brandstofkaart van de werkgever. Nu kan de werknemer wel thuis opladen, maar op eigen kosten. “Via onze ecloud vergoedt de werkgever het verbruik, zoals met de diesel of benzine die aan de pomp getankt wordt,” aldus Coulier. “Door samenwerking met Europese leasemaatschappijen wil Ecloud zijn systeem ook zo snel mogelijk op internationale schaal uitrollen.” Tot hiertoe investeerden de oprichters zelf in de ontwikkeling van hun idee, de hard- en software, met een bijdrage van het IWT. Nu wordt er onderhandeld met potentiële investeerders om het concept nog dit jaar uit te rollen. (KC)