Arendsoog_16_9

Bruggeling Jan Smekens viert twintigste verjaardag van zijn mediabedrijf Arendsoog

BRUGGE - Het mediabedrijf Arendsoog van ex-Focus en VTM-journalist Jan Smekens viert dit jaar zijn twintigste verjaardag. De geboren Bruggeling is leraar Latijn van opleiding, maar deed na zijn klassieke studies specialisaties in journalistiek en communicatie. Twee decennia terug besloot hij zelfstandig ondernemer te worden in plaats van journalist in dienst. Het werd een kassucces in een niet eenvoudige sector.   

Jan Smekens zette zijn eerste stappen in de filmjournalistiek. In 1993 kwam hij bij het opstartende Focus TV terecht. Eerst als journalist, dan als presentator en eindredacteur. “Het waren de pioniersdagen van de regionale televisie, een echte hype toen”, aldus Smekens. “Tot op vandaag spreken mensen me er op aan en vragen hoe het is bij Focus. Heel impactvol. En toont de waarde van het nieuws dat dichtbij is.”

Smekens maakte in 1997 de overstap naar VTM. Als journalist zag hij een groot deel van de wereld en het was ook op de redactie van VTM dat het basisrecept van Arendsoog vorm zou krijgen. “De productiemiddelen bij VTM waren toen nog quasi onbeperkt”, vertelt Smekens. “Zelfs voor een eenvoudig interview was er een team van minstens 3 mensen. Op één of andere manier vond ik dat niet kloppen. Net op dat moment begonnen de kleinere digitale camera’s door te breken en ook voor een montage had je niet langer een grote montagekamer nodig. Een sterke laptop was voldoende…”

Anders werken

 De digitale storyteller (journalist die ook filmt en monteert) was geboren en dat was het basisrecept voor Arendsoog, een verwijzing naar het jeugdboek dat Smekens verslond als tiener. “Arendsoog is niet alleen een emotionele verwijzing, hij was ook de cowboy die alles op een creatieve manier oplost”, aldus Jan Smekens met een knipoog. “Onze manier van werken was ook nieuw en creatief. Je kon veel meer en veel betrokkener reportages maken dan op de klassieke manier. Na opdrachten voor het toenmalige Vitaya, Vijf TV en ook heel wat bedrijven begonnen er in 2009 ook jobs voor de VRT binnen te komen. We deden onder andere de opnames voor ‘Rechts Marcheert’ voor Panorama en er kwam zowaar een anticampagne tegen onze manier van werken op gang in sommige VRT-middens…. Dat was heel confronterend…Het idee was dat de nieuwe manier van werken jobs zou doen sneuvelen, maar sindsdien heeft video enkel aan belang gewonnen…soit…wel wat eelt op mij ziel gekregen in die jaren…”

Breed aanbod

Ondertussen bestaat Arendsoog dus 20 jaar en is er een heel breed en gevarieerd klantenbestand. Van de kleine KMO, tot een partnership (inclusief studio) met Barry Callebaut en een contract op dagbasis met Zoo Antwerpen, om er een maar een paar te noemen.

Ook de medische en de sportmarkt worden bediend. “We waren één van de eersten die livestreams deden, onder andere voor de Rode Duivels”, aldus nog Jan Smekens. “Ook medische content wordt meer en meer live aangeboden. En voor de Lotto Volley Liga produceren we al een aantal jaar de livematchen op Proximus en Telenet.”

Blik op de toekomst

Blijft de vraag: wat brengt de toekomst? Blijven innoveren en nadenken over nieuwe manieren van produceren, luidt het antwoord van Jan Smekens.

“De vraag naar content is heel groot, maar de budgetten stijgen niet navenant”, besluit Smekens. “Daar moeten we voor onze klanten een oplossing voor vinden, zonder aan kwaliteit in te boeten. Telkens opnieuw. Maar dat was al vanaf dag één al een ingebouwde reflex bij het hele team. Dus dat komt wel goed. Een heel speciale focus is er vandaag voor het dronewerk: we hebben mensen met de hoogste brevetten opgeleid, die dus letterlijk overal mogen opstijgen met de beste toestellen. Ook in havengebied, of in de bouw- en de immowereld bijvoorbeeld is de vraag groot. Arenden moeten overal kunnen vliegen, toch?”