BRUGGE – Op een persconferentie heeft het Brugse stadsbestuur zijn plannen toegelicht om uit de huidige crisis recht te krabbelen. Daarbij gaat, via een dertig punten plan bijzondere aandacht naar de horeca en de middenstand. De stad heeft een merk en identiteit nodig om zichzelf te verkopen als vernieuwende shoppingstad, zo luidt de thesis. Daarbij wordt ook gerekend op een actieve samenwerking met het werkveld. “We streven naar een levendige winkelkern, beperkte leegstand, een sterk imago als verrassende en vernieuwende shoppingstad en een doorgedreven service voor handelaars”, zegt schepen voor Werk en Ondernemen Pablo Annys.
Brugge stelde op 1 december 2019 Ilse Snick aan als centrummanager. Haar opdracht was om tegen september een actieplan op te maken voor de handel en horeca. Door de coronacrisis wordt het plan, dat los staat van corona, nu versneld en versterkt uitgerold. “Een bloeiende detailhandelssector is van wezenlijk belang voor de blijvende vitaliteit van het Brugse stadscentrum”, verduidelijkt burgemeester Dirk De fauw. “Dat is de voorbije maanden eens te meer duidelijk geworden. Retail en horeca zijn bovendien een belangrijke bron van werkgelegenheid en economische bedrijvigheid. We willen hier dan ook volop op inzetten.”
Volledig plan
De retail staat echter onder druk. De toenemende impact van online shoppen, de verschraling van het aanbod en de stijgende leegstand zijn slechts enkele factoren die een nefaste invloed hebben op het winkelaanbod. De retailers concurreren nu met de wereld via een scala aan online platforms. “Om ervoor te zorgen dat de handelszaken in onze winkelkern verder levensvatbaar blijven én kunnen bloeien, moeten we het juiste publiek naar onze winkelstraten trekken”, aldus een vastberaden zegt schepen Pablo Annys. “We willen de Brugge shoppingervaring verbeteren en een winkelkern creëren waar mensen hun tijd willen besteden, een place to be en niet louter een place to buy. Voor de uitvoering van het actieplan is een vlotte samenwerking nodig met andere beleidsdomeinen zoals ruimtelijke ordening, openbaar domein, citymarketing en toerisme.”
Afbakening kernwinkelgebied en verschraling tegengaan
Het stadsbestuur stelde de voorbije jaren een geleidelijke daling van zowel het aantal handelspanden als de winkelvloeroppervlakte (WVO) vast. Dat is de ruimte van een handelszaak die overdekt, zichtbaar en toegankelijk is voor de consument. Deze daling is niet noodzakelijk een negatieve trend. “Door duidelijk de kern af te bakenen en voorop te stellen welke straten we als kernwinkelgebied aanzien, kan een verdichting van de winkelconcentratie optreden”, stelt schepen van Ruimtelijke Ordening Franky Demon. “In de loop der jaren ondergaan centrumstraten significante wijzigingen, waardoor delen van de stad die voorheen als winkelstraat werden aanzien, dit niet noodzakelijk moeten blijven. Een van de prioriteiten uit dit actieplan is om ons volledig te richten op het centrum van Brugge, de duidelijke afbakening van een kernwinkelgebied, zodat we dit aantrekkelijk en weerbaar kunnen maken tegen de invloeden van online verkoop en andere uitdagingen van de 21ste eeuw. Ook om de verschraling van het aanbod tegen te gaan, zal er vanuit ruimtelijke ordening worden onderzocht welke middelen hiertoe kunnen worden ingezet. Voorts wil de Stad ook dat vernieuwende winkelconcepten, die vaak een mix van functies bevatten, zich vlot in Brugge kunnen vestigen.”
Actief aanpakken van de leegstand
Voor het twaalfde jaar op rij is de leegstand van het aantal handelspanden in België gestegen. Ook in Brugge stellen we een stijging van de leegstand vast, al blijft de leegstandsgraad in Brugge eind 2019 met 6,8% nog ver onder het Belgische gemiddelde. Er werden eind 2019 214 leegstaande panden geteld, voor het volledige Brugse grondgebied, en dit op een totaal van 3.169 winkelpanden. Deze cijfers staan nog los van corona. “Toch toont deze stijging aan dat we nu moeten ingrijpen”, vervolgt schepen Pablo Annys. “Er zullen voortaan maandelijkse leegstandstellingen gebeuren, panden worden actief in de markt gezet naar nieuwe spelers middels een portfolio en business days en ook een verhoging van de leegstandstaks wordt vooropgesteld.”