Uit een studie van het gespecialiseerde kantoor Locatus blijkt dat de Belgische retailsector in zwaar weer is terecht gekomen. Globaal gesproken heeft de winkelleegstand nog nooit zo’n peil bereikt. Locatus Retail Reflect heeft die leegstand voor heel België nauwkeurig berekend en komt uit op bijna t 10 procent. Verontrustend is dat de curve in 2015 nog maar eens gestegen is. In België staat nu bijna 1 op de 10 winkelpanden leeg. Het totaal aantal leegstaande panden is toegenomen van iets minder dan 19.000 panden eind 2014, naar bijna 20.000 panden eind 2015.
De verslechtering van de bezettingsgraad van winkelpanden is echter niet eenduidig, aldus Locatus. Concreet: de centra van de grootste steden (zoals Brussel of Antwerpen) doen het beter dan de middelgrote. Op de zogenaamde A1 locaties van de grootste steden (zoals de Nieuwstraat in Brussel en de Meir Antwerpen) is de leegstand slechts 3,7 procent. De grote winnaar van de studie is echter de stad Brugge. “Die Scone” heeft in zijn stadcentrum een minimale leegstand van 3 procent. Niemand doet beter in België.
Locatus ziet meerdere verklaringen voor de slechte cijfers in andere steden. Eén van die redenen is het veranderende gedrag van de consument. Dankzij internet hoeft men niet meer per se naar de fysieke winkel. Doet iemand dat dan toch, dan is winkelen echt een dagje uit. De consument kiest daardoor steeds meer voor de centra met het meest uitgebreide aanbod. Dat daarvoor iets verder gereisd moet worden, neemt men op de koop toe. Maar Brugge vormt de uitzondering op de algemeen regel. Nog dit: ondanks de jaarlijks oplopende leegstand is het aantal winkelmeters in België vorig jaar met opnieuw 150.000 m² toegenomen. De nieuwe meters kwamen er vooral op de baanconcentraties (41 procent) en bij winkels die niet in een winkelgebied liggen (36 procent). (KC)