LiQ (LiQuor infused icecream), het West-Vlaamse roomijsmerk ‘for adults only’ ging in 2020 voor een geslaagde kapitaalinjectie die 600.000 euro opbracht (400.000 via business angel, 200.000 via crowdfunding). Bedoeling was onder meer om het opgehaalde kapitaal aan te wenden voor een nieuwe brand awareness. Het resultaat reikt iets verder dan oorspronkelijk het opzet was: de 4 opgewaardeerde smaken (waarvan er 2 in frisco verkrijgbaar zijn) worden vervolledigd door het revolutionaire Vanilla Cherry Kasteel Rouge: een nieuw ijsje waarin het betere fruitbier is verwerkt. De samenwerking met de Kasteel brouwerij Vanhonsebrouck vormt een uniek gegeven want voor de eerste keer in hun bestaan stappen ze mee in een joint branding.
Met oog voor de planeet
Respect voor de planeet en voor producten van eigen bodem zit in de DNA van het bedrijf dat in 2018 als Boogo de markt veroverde met kwaliteitsvol room- of sorbet ijs verrijkt met een vleugje alcohol. De rebranding tot LiQ maakte van het bedrijf een premium dessert company die erin slaagde om uit de nichemarkt door te groeien naar een mass market speler.
De vroegere student-ondernemers ontpopten zich inmiddels tot entrepreneurs die de voeling met de markt hoog in het vaandel dragen en door de afgelopen coronaperiode ruimte kregen om het bestaande assortiment onder de loep te nemen. Oprichter Jorgo Struyve van LiQ, ziet het zo: “We willen mensen laten genieten van een heerlijk tussendoortje zonder de planeet te schaden. De nieuwe cup verpakkingen ogen dan wel warmer en complexer, ze zijn nog steeds volledig gemaakt van biologische materialen wat dan weer bijdraagt tot de gezondheid van de planeet.”
Het gloednieuwe assortiment (dat deze maand gelanceerd wordt) telt 5 nieuwe smaken waarvan de Cookies & Cream Amaretto en de Salted Caramel Macadamia Bourbon ook als stick verkrijgbaar zijn. De frisco wikkels van deze sticks zijn op hun beurt 100 % recycleerbaar.
Belgische primeur
Xavier Vanhonsebrouck, CEO Kasteel brouwerij Vanhonsebrouck benadrukt dat de Izegemse familiebrouwerij geen uitdaging uit de weg gaat en enthousiast was om bij wijze van primeur met LiQ in zee te gaan. “We delen hun trots dat onze samenwerking heeft geleid tot een product dat een première betekent in het dessertlandschap”, aldus Xavier Vanhonsebrouck. “Onze Kasteel Rouge is al langer een paradepaardje van onze brouwerij en wint nog steeds aan populariteit. Het feit dat de fans hun favoriete biertje ook als dessert kunnen degusteren maakt ons bijzonder blij en we verbinden dan ook graag onze naam aan dit initiatief. Eenmaal de coronamaatregelen versoepelen en onze belevingsbrouwerij weer toegankelijk is voor het publiek zullen we de Vanilla Cherry Kasteel Rouge zeker ook in onze degustatieruimte aanbieden alsook in onze eigen bierboetiek.”