St-bernardus hans Depijpere

Brouwerij St.Bernardus (Watou) lanceert nieuw bier in 74 landen

WATOU – Brouwerij St. Bernardus, door sommigen geassocieerd met de wereldtop qua bier, lanceert rond deze tijd een nieuw brouwsel, dat naast de distributie in België meteen ook de wereld wordt ingestuurd. In het geval van St.Bernardus gaat het om liefst 74 landen. De brouwerij is goed voor 60 procent afzet in eigen land, maar toch ook voor 40 procent export.

Het nieuwe bier, dat in blik wordt aangeboden, krijgt de naam St.Bernardus Tokyo mee. Sounds familiar, déjà vu? “Dat kan kloppen”, zegt men in Watou, “want in 2012 lanceerden we inderdaad al een éénmalig brouwsel met die naam naar aanleiding van de opening van het eerste St.Bernardus thema café in de Japanse hoofdstad. Acht jaar na datum kan je opnieuw een St.Bernardus Tokyo proeven, maar dan wel een met een nieuwe receptuur.”

Blik kan op het eerste zicht een verrassende keuze lijken (in het buitenland is dat anders), maar het kan ook een marketingtool zijn. De West-Vlaamse brouwerij koos voor dat laatste. Voor het artwork van het blik werd een beroep gedaan op de jonge, West-Vlaamse illustrator Jonas Devacht. Hij brengt een impressie van het Japanse nachtleven in de iconische straten van Kanda, de wijk waar ‘Brasserie St.Bernardus’ gelegen is.

St.Bernardus Tokyo is een ongefilterd gouden bier met een imponerende witte schuimkraag, met 6 procent alcohol volume en gebrouwen met een flinke hoeveelheid tarwe. Het bevindt zich ergens in het speelveld tussen een witbier en een saison. Het nieuwe proefsel zou de marriage kunnen aangaan met zowel vlees- als visgerechten, en zelfs met bepaalde desserts.