De Brouwerij Sint-Bernardus uit Watou opende enkele jaren terug al een eerste eigen themacafé in Japan, en wil dat nu nog eens overdoen. In principe tegen uiterlijk volgend jaar moet er een tweede Sint-Bernardus café in Tokio de deuren openen. Het succes van het eerste café verklaart uiteraard de bijkomende investering. Het West-Vlaamse bier dat op de Japanse markt verkocht en gedronken wordt, smaakt anders dan de bieren van hier. Het aanbod wordt dus specifiek aangepast aan de Japanse smaakpapillen. Hoe groot de geplande investering is, wordt niet bekend gemaakt.
2017 wordt ook nog voor een andere reden een bijzonder jaar voor de streekbrouwerij uit Watou, die bijzonder klasrijke bieren op de markt brengt en tot in 1992 decennia lang in stond voor het brouwen van het Westvleteren bier. Het Sint-Bernardus bier mag dan ook bestempeld worden als minstens de evenknie van Westvleteren, maar met een andere naam. Volgend jaar zal op de site in Watou ook een nieuw bezoekerscentrum uit de grond zijn gerezen. De grote interesse van buitenaf heeft de brouwerij doen besluiten om bij te bouwen op de bestaande site. De grondwerken zijn er nu al te zien. De Sint-Bernardus Brouwerij slijt zijn portfolio van een tiental bieren aan ruim veertig landen in de wereld, van de VS over Europa en Israël tot in Australië. (KC)