ROESELARE – De brouwerij Rodenbach, sinds 1821 bekend van zijn op eikenhouten foeders gerijpt Vlaams roodbruin bier van gemengde gisting, gaat een entente aan met de Amerikaanse major Dogfish Head Brewery, de iconische ‘craft brewer’ van onder meer de bestverkopende ‘Sour Ale’ in de Verenigde Staten (de SeaQuench Ale). Beide partijen gaan samen een nieuw bier op de markt brengen. Rodenbach zorgt voor de knowhow, Dogfisch voor de productie.
Het is de eerste keer dat Rodenbach instemt met een collaboration brew, een grote stap om een uniek bier aan te bieden aan consumenten die op zoek zijn naar een verfrissend alternatief voor het huidige marktaanbod. “Dit is een historisch moment voor onze brouwerij”, aldus Rudi Ghequire, brouw- en keldermeester van Brouwerij Rodenbach. “De tijd is rijp voor dit partnership aangezien onze bieren in de VS dankzij Dogfish Head populairder zijn dan ooit. Nu hebben we met het brouwersteam van Dogfish Head een ongelooflijke partner en zielsverwant gevonden. Hoewel eeuwen en een oceaan ons scheiden, delen onze brouwerijen vergelijkbare waarden en principes. Van onze onafhankelijke familiebrouwerij tot de teamspirit bij al onze medewerkers, onze wederzijdse waardering, ons respect voor het gebruik van ingrediënten van de hoogste kwaliteit en tenslotte hoe de kust onze beide bieren beïnvloedt. We kunnen voor onze eerste samenwerking geen betere partner vinden. We kijken dan ook vol verwachting uit naar wat de toekomst ons brengt.”
Samen sterker
Het idee van een partnership kwam voor het eerst ter sprake na een panelgesprek op de Craft Brewer’s Conference in Nashville, Tennessee, in maart 2018. Rudi Ghequire en enkele andere brouwmeesters brainstormden er over nieuwe toepassingen. “We hebben altijd een diepe waardering gehad voor Dogfish Head en de bieren die zij brouwen, en wat zij met SeaQuench Ale hebben bereikt, is in één woord spectaculair”, zegt David Van Wees, hoofd van Swinkels Family Brewers Imports, de Noord-Amerikaanse importeur voor Rodenbach. “Na de daarop volgende gesprekken ontdekten we onze vergelijkbare passie en het marktpotentieel voor onze bieren. We merkten opvallende overeenkomsten tussen onze familiebrouwerijen en de grote brouwexpertise. Naar onze mening het juiste moment om samen met Dogfish Head een collaboration brew te ontwikkelen.”
Eind 2018 bezochten Rudi Ghequire en Kristof Ampe, hoofd marketing Rodenbach, Dogfish Head in Milton. Het plan is om het bier in 2019 in de Verenigde Staten te brouwen en te blenden zodat het begin 2020 aan de Amerikaanse consument kan worden aangeboden. Mogelijk volgt later ook een lancering in België. Rudi Ghekiere hoopt op een jarenlange samenwerking met de Amerikaanse partner. Rodenbach maakt vandaag deel uit van de Nederlandse groep Swinkels.