BLANKENBERGE – De broers Wim en Tom Vandekeere uit Blankenberge kregen voor hun werk als managers een uitstekende quotering mee van het onafhankelijke consultancybureau Nielsen. Het broederpaar zet de lijnen uit bij de Pro League Basketbal (PLB), zeg maar de koepelorganisatie boven de professionele basketbalclubs uit eerste klasse en de organisator van de Belgische kompetitie en Beker van België.
Ook sportbonden moeten als bedrijven worden gerund. Om de lat hoog genoeg te leggen is het zaak om zichzelf ook een spiegel te laten voorhouden door onafhankelijke experts. Dat is exact wat Wim en Tom Vandekeere, echte kustjongens, lieten doen door Nielsen. Beide broers zijn sinds enkele jaren verantwoordelijk voor het operationeel beheer van de PLB. Nielsen heeft in zijn analyse veel lof voor de progressie. Wim en Tom Vandekeere zeggen dat ze met de PLB de ambitie hebben om van basketbalsport de tweede meest populaire sport van het land te maken, een hele uitdaging.
Nielsen ging in zijn onderzoek onder meer op zoek naar het impact dat de tv-coverage kreeg de voorbije jaren. Er is sprake van een significante en zelfs spectaculaire vooruitgang, zo luidt de conclusie. Het gezegde indachtig dat een sport maar leeft als ze ook op het kleine scherm komt. Het nieuwe mediacontract met wedstrijden op Proximus Sport, VOO Sport, Play Sports en daarnaast ook live beelden op VRT en RTBF, heeft de toegevoegde waarde voor de partners van de PLB en de clubs zeer positief beïnvloed van 33 tot liefst 400 procent, stelt Nielsen. Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook nog dat basketbal een zeer jong publiek weet te boeien. De PBL en de broers Vandekeere spelen hierop meteen in door vanaf nu alle kompetiewedstrijden in de hoogste klasse te live streamen. Nielsen concludeerde ook dat de niet aflatende inspanningen die gebeuren via de sociale media, bijdragen tot een grotere uitstraling van de basketbalsport.