De broers Kristof en Peter De Sutter zijn gepokt en gemazeld in het ondernemerschap. Het in de jaren zestig opgerichte familiebedrijf Ansi staat tot op vandaag bekend als notoir leverancier van jeansbroeken voor heel grote merken: van Bellerose over Carhart tot Zara of Lee Cooper, allen zijn ze klant bij Ansi dat zijn kwalitatief aanbod laat produceren in zijn eigen fabrieken in Tunesië.
“Retail, en dus eigen winkels, was voor ons een onbekend verhaal tot E5 op onze weg kwam”, zegt Peter De Sutter. “En toegegeven, een doorstart realiseren was een hele uitdaging, maar vandaag zijn we best fier op het neergezette resultaat na achttien maanden werking. E5 Mode is weer top of mind.”
Overtuigende cijfers
De parameters zeggen in elk geval alles en bewijzen alleen maar dat de turn around geslaagd is. Waar de voorgangers niet in slaagden, kregen de broers De Sutter wel voor elkaar. “Met zestien uur werken per dag, slaagden we in onze opdracht”, vertelt Peter De Sutter geamuseerd. “De omzet klom naar 66 miljoen euro, het ebida klokte af op 10 procent, de balans oogt zo gezond als wat met 50 procent eigen vermogen en alle neuzen van de 400 medewerkers staan opnieuw in dezelfde richting. Interne opleiding, rebranding van het merk, nieuwe collecties, een uitmuntende prijs-kwaliteit verhouding die je – eerlijk gezegd – amper ergens anders vindt: het heeft allemaal bijgedragen tot het nu behaalde positief resultaat. En dan mogen we natuurlijk onze klanten niet vergeten. De trouwe klanten zijn gebleven en we hebben in vergelijking met pre corona 50 procent nieuwe klanten aangetrokken. De vrucht van onze policy. Noem het maar in alle opzichten een operatie verruiming.”
Twee sporen
In tijden waar er sprake is van een oorlogseconomie en dreigende crisis, laten de broers De Sutter een heel ander geluid horen en blijven ze eeuwig optimistisch. Zoals ondernemers horen te zijn. “Ook deze zomer hebben we alleen maar de groei zien toenemen”, aldus nog Peter De Sutter. “Ons tweesporenbeleid – online en offline – is de enige juiste weg. Al gebiedt de waarheid me te zeggen dat het online bestellen post-corona toch aan het afnemen is. Er is nood en behoefte aan de klassieke face-to-face winkelervaring met bijhorend advies. Vandaar dat we in deze fase ook nog 30 sales mensen zoeken aan te werven.”