roesealre winkelstraat ro

Britten zijn gek op Roeselare winkelstad

ROESELARE – Als enige stad in ons land werd Roeselare opgenomen in een Brits rapport over de meest inspirerende winkelsteden ter wereld. De stad wordt als ‘modelstad’ vermeld tussen andere internationale steden zoals het Britse York.

In een rapport over de meest inspirerende ­winkelsteden ter wereld staat Roeselare tussen steden als het Britse York en Stockton-on-Teems. Vorig jaar al lieten enkele Britse academici en retailexperten hun oog vallen op Roeselare als winkelstad. Heel bewust keken ze toen niet naar grote metropolen als New York, Londen of Brussel, maar naar de doorsnee centrumsteden. Het rapport werd samengesteld door de top uit de retailwereld, met onder andere Britse retailgoeroe Bill Grimsey (Nottingham Business School), Kim Cassidy (Edge Hill University), Matthew Hopkinson (University College London) en Eva Pascoe (Middlesex University London). Roeselare is de enige Belgische stad op de lijst.

‘Hoe moeilijk het soms ook is, ze creëren in Roeselare nieuwe levendige stadspleinen, leggen shop&go-parkings aan, implementeren nieuwe technologieën en hebben een hypermoderne bibliotheek als ontmoetingsplek’, zegt Bill Grimsey, die de stad al enkele keren bezocht. ‘Binnenkort is het wielermuseum ook volledig vernieuwd. Het is die zeer gevarieerde cocktail van initiatieven die de stad aantrekkelijk maakt. Je voelt dat het om meer dan een paar one shots gaat. Er zit een plan achter. In moeilijke tijden van e-commerce en kritische consumenten doet Roeselare de juiste zaken.”

Werkpunten

Toch vermeldt het rapport ook enkele werkpunten voor de stad. Zo blijft de strijd tegen leegstand moeilijk. Alleen slaagt Roeselare er volgens de Britse retailexperten in om de situatie toch min of meer stabiel te houden door het probleem op zo goed als alle fronten tegelijk aan te pakken. Burgemeester Kris Declercq (CD&V) is tevreden met de erkenning. ‘We willen vooral de West-Vlaamse nuchterheid laten zegevieren”, zegt hij. “Ook hier moesten de voorbije jaren jammer genoeg winkels sluiten, maar er kwamen er gelukkig ook bij. Mobiliteit, ruimtelijke ordening en evenementen zijn van belang als je een goed winkelbeleid wil voeren. En precies die aanpak inspireert heel wat experten.”