Brexit of niet, Middlegate blijft investeren

ME_trucks03Brexit of niet, het West-Vlaamse transportbedrijf Middlegate Europe ziet nog steeds groei in transport en logistieke activiteiten op de as België-Groot-Brittannië. Middlegate investeert in nieuwe trailers, specifiek uitgerust voor het transport van tapijten. Bovendien zijn de “mega box trailers” gesloten trailers die extra beveiliging bieden. Het gaat om een investering van 3 miljoen euro. Middlegate Europe is een Europese leider in transport en logistiek. Het familiebedrijf werd opgericht in 1989 en heeft vestigingen in Zeebrugge, Luik, het Groothertogdom Luxemburg en in Hull (UK). Vandaag is het een Europees marktleider in transport en logistiek, met 52.000 m2 opslagruimte en dagelijkse verbindingen tussen België, het Verenigd Koninkrijk en diverse Europese bestemmingen. Het bedrijf telt ruim 150 medewerkers en haalt een omzet van 35 miljoen euro. Middlegate heeft een specifieke aanpak ontwikkeld voor diverse sectoren, zoals chemie, voeding, metaal of de verpakkingsindustrie. Daar komt nu ook een aangepaste logistiek voor de tapijtensector bij. CEO Kim Notman: “We investeren in deze nichemarkt, omdat we een groot potentieel zien. Onze West-Vlaamse roots en die van de tapijtindustrie gaan hand in hand. Vorig jaar verdween concullega Brit European van die markt nadat het de boeken neerlegde. Enkele van hun specialisten hebben ons team vervoegd, waardoor wij nu ook die knowhow kunnen aanbieden.”

Om onder meer de tapijtensector een transport op maat te kunnen bieden, investeerde Middlegate Europe in nieuwe trailers. ““Het nieuwe type materiaal laat ons toe om tapijten maar ook andere goederen (retourladingen in het jargon) te vervoeren,” zegt de CEO. “De nieuwe trailers hebben ook andere voordelen. Het gaat om een gesloten box die volledig kan vergrendeld worden waardoor transmigranten bijna onmogelijk illegaal aan boord kunnen komen.” Terwijl overal in spanning wordt afgewacht wat het resultaat van het Brexit-referendum wordt, zit Middlegate dus niet stil. Kim Notman: “Groot Brittannië is en blijft onze thuismarkt. We zijn er al 27 jaar actief. Een snelle levering van het continent naar het Verenigd Koninkrijk is onze specialiteit en we geloven dat onze klanten daar sowieso nood aan zullen blijven hebben. We hebben de voorbije jaren stelselmatig geïnvesteerd in de verbindingen en in landelijke distributie binnen de 24, 48 of 96 uur.” Middlegate Europe wil binnen vijf jaar zijn omzet verdubbelen door zich verder te specialiseren in nichemarkten en eventuele overnames. (KC)