De Vreese Zeebrugge comprim

Brexit-helpdesk draait op volle toeren

ZEEBRUGGE - De Brexit-helpdesk van de Vlaamse Overheid heeft sinds zijn ontstaan in 2018 reeds 627 vragen gekregen van bedrijven. Dat blijkt uit gegevens die Vlaams volksvertegenwoordiger Maaike De Vreese opvroeg bij Vlaams minister van Economie, Innovatie, Werk en Sociale Economie Hilde Crevits. De helpdesk is het eerste aanspreekpunt voor alle bedrijven, ondernemers en exporteurs die met vragen zitten over de Brexit. De meeste vragen werden gesteld door kmo’s en gingen over douane en- invoerformaliteiten en algemene vragen. “Deze cijfers tonen aan dat deze ondersteuning broodnodig is", aldus De Vreese. "We moeten onze bedrijven blijven bijstaan met raad en daad. De recente lancering van de zogenaamde post-brexit-veerkrachtsubsidie is daar het perfecte voorbeeld van.”

Op 16 november 2018 keurde de Vlaamse Regering het ‘Brexit Actieplan’ goed. Met de goedkeuring van het actieplan werd ook de Brexit-helpdesk opgericht. In totaal kwamen er reeds 627 vragen binnen. De meest getroffen provincies maken ook het meest gebruik van de helpdesk: Antwerpen (29%) en West-Vlaanderen (28%). Het ging voornamelijk over bedrijven die actief zijn in de sectoren ‘Voedingsmiddelen en dranken’ (108), ‘Agrobusiness’ (46), ‘Bouw en infrastructuur’ (31) en ‘Textiel’ (30).

Naast de helpdesk werden ook al meer dan 100 seminaries, webinars, rondetafels en workshops georganiseerd die naar schatting meer dan 1.300 ondernemers bereikten. “Die cijfers tonen het nut aan van de helpdesk. Zo bezorgt de Vlaamse overheid onze bedrijven uitstekend eerstelijnsadvies op maat. De Vlaamse Regering garandeert de werking van de helpdesk tot eind 2022”, zegt De Vreese.

Extra ondersteuningsmaatregelen

In het kader van het ‘Brexit Actieplan’ heeft Vlaanderen reeds in het verleden steun geboden aan kmo’s via Flanders Investment & Trade en VLAIO onder andere voor steun voor de heroriëntering van hun internationale bedrijfsactiviteiten. Bedrijven die innovatieve projecten in Vlaanderen willen uitbouwen kunnen in aanmerking komen voor strategische transformatie- of ecologiesteun. Uit de cijfers blijkt dat er 7 aanvragen (ontgoochelend weinig ) geweest zijn voor deze steun in het kader van de Brexit in 2020, waarvan in zes dossiers steun werd toegekend en 1 nog in behandeling is. In totaal werd er voor iets meer dan 3 miljoen euro steun toegekend. In 2021 zijn er nog geen dossiers aangebracht, maar heeft de Vlaamse Regering alvast 10 miljoen euro extra uitgetrokken om aan een verhoogde vraag te kunnen beantwoorden.

Tot slot heeft de Vlaamse Regering de post-brexit-veerkrachtsubsidie op 1 februari 2021 gelanceerd. Kmo’s zullen een beroep kunnen doen op deze subsidie en begeleiding door een medewerker van het Enterprise Europe Network van VLAIO & FIT. Voor de oproep van 2021 wordt maar liefst 14 miljoen euro voorzien.

West-Vlaanderen poort tot Europa

Ook provincieraadslid Isabelle Vandenbrande heeft lof voor de gevolgde Brexit-strategie. Alle voorspelde rampscenario’s bleven uit. “Als enige provincie hebben we een verbindingsofficier in Londen om van daaruit ook alles in goede banen te leiden”, aldus Vandenbrande. “De samenwerking tussen de verschillende overheden lopen goed. Ook de website www.gatewaytoeurope.be is ondertussen gelanceerd. De provincie heeft reeds verschillende webinars georganiseerd voor de West-Vlaamse bedrijven, maar slechts 10 tot 20 % van de uitgenodigde bedrijven volgen effectief de webinars. Er volgt nog 1 webinar over internationale tewerkstelling na de Brexit op vrijdag 12 maart. In elk geval steunen we alle projecten die onze ondernemers en werknemers opnieuw groeikansen moet geven na een moeilijke periode. De Brexit werd zo goed voorbereid door de toenmalige Vlaamse regering onder leiding van Geert Bourgeois, dat zelfs de toponderhandelaar Michel Barnier daarvoor woorden van lof had. West-Vlaanderen heeft als poort tot Europa haar naam niet gestolen.