bossuyt-broers

Bossuyt analyseert trends in de horeca tot op het bot

bossuyt-broersDe bekende Horecabeurs in Gent staat voor de deur. Naar aanleiding van deze jaarlijkse hoogmis van de horeca heeft het familiebedrijf Bossuyt uit Kuurne samen met het gespecialiseerde onderzoeksbureau Trendwolves de uitdagingen en opportuniteiten voor de horecasector in kaart gebracht. Voor Bossuyt is het een belangrijke stap: meer dan ooit wil het bedrijf een partner zijn voor ondernemers uit de horeca.

In de studie zijn vragen aan de orde zoals: hoe kunnen horecazaken succesvol blijven, wat verwachten consumenten vandaag en met welke concepten speelt de horeca hier het beste op in? Die vragen worden beantwoord in het trendrapport “Horeca in de nabije toekomst” van Bossuyt. Het familiebedrijf uit Kuurne is gespecialiseerd in het inrichten van horeca en winkels. De eindconclusie van de studie luidt: “De toekomst is aan de horecazaken die beleving centraal stellen en de consument veel meer bieden dan alleen maar een pint of een maaltijd.”

Niemand zal het ontkennen: het aantrekken van klanten is vandaag een stuk moeilijker dan enkele decennia geleden. De consument zoekt goede kwaliteit tegen een aanvaardbare prijs, maar dat alleen is niet voldoende. Mensen hunkeren naar een ervaring, en die kan zowel rustgevend of overweldigend zijn. Ze willen deel uitmaken van een groep van gelijkgestemden of fijne buren, een community zeg maar. En iedereen is op zoek naar aangename verrassingen en toevallige ontdekkingen. Ook de horeca moet dus mee evolueren: “Het is steeds moeilijker om je als zaak te onderscheiden van de rest, dus de uitdaging is te durven vernieuwen en het verschil te maken”, vertellen Jan en Tom Bossuyt. “Gelukkig zijn er verschillende mogelijkheden om eruit te springen. Uit ons rapport komen alvast vijf belangrijke trends en nieuwe concepten naar voor, die toekomst bieden voor de horeca.” Het gaat om blurred concepts (waarbij ondernemers uit diverse sectoren samenwerken in één concept om een totaalbeleving aan te bieden), single product (een sterke focus op één product of één categorie),   grab & go (concepten waar kwaliteit en snelheid samen gaan), embracing nature (stijlvolle, eco-vriendelijke en organische concepten) en finaal ook om concepten die verschillende segmenten in elkaar laten overvloeien (eenvoudige ingrediënten in een luxe omgeving, of  omgekeerd).”

Uiteraard zijn er nog andere succesvolle concepten mogelijk, aldus de studie. Zo neemt ook de diversiteit in het aanbod met de dag toe. Denken we maar aan de thematische concepten of het craftsmanship dat in de brouwerijsector sterke opgang maakt. “Persoonlijkheid, een duidelijk aanbod in een goed uitgewerkt concept en een totaalbeleving in de horecazaak zijn sleutels tot succes”, aldus Jan en Tom Bossuyt. “Wij hebben alvast een team dat meedenkt met de horeca-ondernemers, maar hen ook uitdaagt om het verschil te maken. Al sinds 1927 is het ons uitgangspunt om de investering in nieuwe inrichting van winkels en horeca optimaal te laten renderen. De combinatie van de dynamiek en ervaring van de klant, gebundeld met onze expertise en kwaliteitsgerichte aanpak maken van elke horecazaak een topzaak, die klaar is voor de toekomst.” (KC)

info: het volledige rapport downloaden kan via deze link: https://we.tl/ly9ijaAnKG