WAREGEM – Op woensdag 28 oktober reikt handelsfederatie Comeos zijn befaamde Mercuriusprijs uit, al meer dan 30 jaar de meest prestigieuze prijs van de handel. 10 finalisten uit zeer uiteenlopende sectoren strijden om de titel van meest wendbare en innovatieve ‘coronaproof’ winkelconcept van 2020. Colora verdedigt de West-Vlaamse eer tussen grote retailers als Ikea en Decathlon.
Naar goede gewoonte gaan 7 retailexperts op zoek naar de winnaar van de Mercuriusprijs. In de jury vinden we Gino Van Ossel (Juryvoorzitter, professor Retail- en Trademarketing bij Vlerick Business School), Silvie Vanhout (managing partner van Gondola Academy), Stefan Van Rompaey (chief editor bij RetailDetail), Isabelle Gérard (Owner Carré Associates), Benjamin Wayens (docent ULB, Geomarketing en Bedrijfslocalisaties), Myriam Blanpain (CEO AddRetail) en Els Breugelmans (professor Marketing KUL).
Door de coronacrisis ziet deze 2020-editie er iets anders uit dan normaal. Waar experts vorige edities zochten naar hét winkelconcept van het jaar, gaan ze nu op zoek naar het meest wendbare en innovatieve “coronaproof” winkelconcept. Kortom welk concept is er het best in geslaagd om wendbaar, creatief en dynamisch de problemen aan te pakken?
Tijdens de lockdownperiode switchte Colora volledig van quasi 100% winkelverkoop naar bestellingen met thuislevering. Sales- en winkelmedewerkers maar ook keukenpersoneel werd ingeschakeld om picking te doen, webbestellingen klaar te maken en bestellingen te leveren. Op deze manier bleef quasi iedereen aan de slag en werd de economische werkeloosheid tot een absoluut minimum herleid. Het advies door de colora-coaches ging online en werd nog versterkt via een chatbox, WhatsApp en FaceTime kleuradvies.
Colora is het winkelconcept van Boss Paints, het familiebedrijf dat gesticht werd door vader Jan Bossuyt en nu geleid wordt door zoon Toon Bossuyt.