Het Zwevegemse Couvert.be is een uniek bedrijf dat volledig anders omgaat met de traditionele vleesconsumptie, door middel van een innovatief concept ‘deel een koe‘.
In een tijd waarin duurzaamheid en ethisch consumeren steeds belangrijker worden, biedt het landbouwbedrijf een alternatieve manier van vleesconsumptie aan voor de klanten. Via een unieke werkwijze kunnen klanten een deel van een koe kopen, waardoor ze hoogwaardig vlees van lokale boerderijen ontvangen, zonder verspilling en met respect voor het dierenwelzijn.
Focus op algoritmes
Die business loopt aardig. Maar de zorgen van Destoop liggen nu even elders. Met name op de moeilijk of zelfs niet te doorgronden algoritmes van facebook.
“Als boerenzoon en medeoprichter van Couvert.be, een bedrijf die lokale boeren een hart onder de riem probeert te steken, ben ik diep teleurgesteld in de manier waarop één van de grootste online platformen ter wereld in elkaar zit”, aldus Bert Destoop. “Om mijn boodschap te maken ga ik niet de straat op maar probeer ik online mijn verhaal te vertellen en dat lukt nu niet meer. De afgelopen week werden wij geconfronteerd met een schokkende gebeurtenis: onze facebook-pagina, die meer dan 10.000 gebruikers en volgers telde, verdween plotseling in het niets. Zonder enige waarschuwing of uitleg werden we het zwijgen opgelegd door een algoritme dat ons bedrijf beschouwt als ‘spam’. Jarenlange content werd zo van het ene moment op het andere teniet gedaan.”
Machteloos gevoel
Bert Destoop voelt zich naar eigen zeggen gefrustreerd, bezorg en machteloos. “Met mijn kmo heb ik jarenlang gebouwd aan ons online platform, waarbij we ons verhaal deelden, onze missie promootten en een community van gelijkgestemden opbouwden. Maar plotseling werden we geconfronteerd met de realiteit dat al onze inspanningen teniet werden gedaan door een onzichtbare speler, het befaamde ‘facebookalgoritme’ dat niemand lijkt te begrijpen of te beheersen.
Wat de landbouwer nog meer verontrust, is het gebrek aan menselijk contact bij het oplossen van dit probleem. “In al mijn gesprekken met vertegenwoordigers van facebook (en die zijn er geweest) heb ik ontdekt dat er geen enkele levende ziel is die verantwoordelijkheid neemt voor de daden van het algoritme”, dixit Destoop. “Maak gewoon een nieuwe pagina, was het gemakkelijke antwoord dat we keer op keer horen. Maar voor ons gaat het niet alleen om een pagina. Het gaat om een platform dat verweven is met ons bedrijf, onze inkomsten en zelfs onze toekomst. Als voorstander van technologische vooruitgang en een fervent gelover in de kracht van AI, vind ik mezelf nu in een ongemakkelijke positie. Ik begrijp de mogelijkheden ervan, maar ik ben diep bezorgd over de extreme gevolgen van ondoorzichtige algoritmen die vrij spel hebben in ons digitale landschap.”
Samen sterk
Bert Destoop lanceert een oproep, niet alleen namens Couvert.be maar namens alle kleine bedrijven die zich machteloos voelen tegenover deze onzichtbare krachten. “Laten we streven naar meer transparantie, meer verantwoordelijkheid en vooral meer menselijkheid in de manier waarop technologie ons leven beïnvloedt”, besluit Destoop. “Couvert.be zal blijven vechten voor het recht om gehoord te worden, ons verhaal te vertellen en onze missie voort te zetten. Maar we hebben ook de steun en solidariteit van onze gemeenschap nodig om hierin te slagen.”