Schipdonkkanaal

Bert Mons (Voka West-Vlaanderen) haalt het dossier’Schipdonkkanaal’ van onder het stof

KORTRIJK - Lange tijd niets meer gehoord van het Schipdonkkanaal? Daar komt vandaag verandering is, want de Vlaamse regering heeft het dossier voor vrijdag een plaatsje op de agenda gegeven. Voka West-Vlaanderen stuurt bij monde van zijn voorman Bert Mons een niet mis te begrijpen signaal uit: "Wie tegen de verbreding van het Schipdonkkanaal is, pleit voor meer vrachtwagens en meer uitstoot."  

Vrijdag staat de toekomst van het Schipdonkkanaal op de agenda van de Vlaamse regering. Het Schipdonkkanaal loopt van de Leie in Deinze naar de haven van Zeebrugge. Het zou de ideale binnenvaartontsluiting voor de haven van Zeebrugge kunnen zijn, maar het kanaal is momenteel grotendeels onbevaarbaar.

Een lokale actievereniging (‘ t Groot Gedelf uit Damme) verzet zich al twintig jaar tegen de plannen omwille van ‘een aanslag op de natuur‘. Al die tijd blijven finale beslissingen van de overheid uit. Voka West-Vlaanderen pleit er ook al lang voor om dit kanaal uit te diepen en te verbreden tot een volwaardige binnenvaartverbinding voor Zeebrugge, als alternatief voor het kronkelkanaal Gent-Oostende. “Als de Vlaamse regering beslist om het dossier geen kans te geven, gaat ze in tegen haar eigen milieu- en klimaatdoelstellingen”, aldus Bert Mons namens de ondernemersorganisatie. “Want dan verliest de haven een unieke kans op een goede binnenvaartverbinding, en zal er in de toekomst enkel maar meer transport via vrachtwagens gebeuren, met meer uitstoot als gevolg.”

De keuze van Vlaanderen

Vlaanderen, België en Europa leggen al langer dan vandaag ambitieuze klimaat- en milieudoelstellingen op aan burgers en bedrijven. Ook het transport moet groener en duurzamer, en dus wordt aan bedrijven gevraagd om in te zetten op multimodaal goederenvervoer en meer gebruik te maken van de binnenvaart als alternatief voor de vrachtwagen.

“Als de overheid dergelijke doelstellingen oplegt, moet zij wel voorzien in gepaste infrastructuur”, vindt Mons in een duidelijk omlijnd standpunt. “Hier blijft Vlaanderen echter in gebreke: de Europese instellingen tikten de Vlaamse regering reeds meermaals op de vingers voor de gebrekkige aansluiting van Zeebrugge op de Seine-Schelde-as. Het kanaal Gent-Oostende vormt de huidige binnenvaartverbinding richting Zeebrugge maar heeft vele knelpunten op zijn tracé, vooraleer het rond het historische en Unesco-beschermde Brugse stadscentrum krinkelt. De diepgang en breedte van dit kanaal voldoen niet aan de normen van de moderne scheepvaart en dit opwaarderen tot het gewenste niveau zou een impact hebben op duizenden gezinnen, woningen en bedrijven, terwijl de impact van een verbreding van het Schipdonkkanaal véél beperkter zou zijn.”

Nood aan frisse blik

“De Vlaamse overheid mag de binnenvaartontsluiting van Zeebrugge niet loslaten”, vervolgt Mons. “Een verbreed en uitgediept Schipdonkkanaal is de enige echte optie. Zeker in het licht van de nakende havenfusie met Antwerpen, wat extra trafiek zal genereren. De argumenten tegen het Schipdonkkanaal (verzilting, te weinig debiet) zijn ondertussen 15 à 20 jaar oud. Wij zijn er van overtuigd dat nieuwe inzichten en technologie oplossingen kunnen aanreiken. In plaats van ondoordacht zaken te schrappen, zou men beter met een frisse blik een aantal zaken herbekijken.”

Geen alternatief

Steeds volgens Voka is het bovendien fout om te denken dat de estuaire vaart een alternatief is voor de binnenvaart richting Seine-Schelde. “De estuaire vaart is een aanvullende vervoersmodus die slechts voor een heel beperkt aantal bestemmingen werkt”, analyseert Mons nog. “Nu de reservatiestroken schrappen zonder een duidelijke visie op de binnenvaartontsluiting van Zeebrugge, zou dus compleet ingaan tegen het Vlaamse Klimaatplan en het Vlaamse beleid inzake verduurzaming en vergroening.”

foto: Schipdonkkanaal (foto ’t Groot Gedelf)