Bert Bernolet startte in 2008 met de vzw Solar zonder Grenzen waarbij hij kleinschalige zonne-energieprojecten realiseerde ter ondersteuning van ziekenhuizen en scholen in Togo. Later evolueerde dit naar een economisch model met de verhuur van lampen via energiekiosken in kleine dorpen. Vanaf 2013 werd de stap gezet naar een performanter en duurzaam business model waarbij particulieren en ondernemers in Togo betaalbare 220V zonnestroom kunnen aanschaffen via Solergie nano-grids en een slim ‘consume-to-own’ prepaid systeem.
In het laatste kwartaal van 2020 is Solergie EBITDA positief geworden, een belangrijke mijlpaal voor het bedrijf. “Na 14 jaar ondernemen tonen we aan dat social en profit wel degelijk hand in hand kunnen gaan”, aldus Bernolet. “Het bewijst ook dat ons product een belangrijke meerwaarde levert in ruraal Afrika en dat het business model betaalbaar en aantrekkelijk is voor de beoogde doelgroepen.
Sterke groei in het vooruitzicht
Solergie staat nu voor een heel belangrijke groeiperiode. Binnen het financieel model van Solergie wordt een Solergie nano-grid op gemiddeld 5 jaar afbetaald, wat wil zeggen dat elke geplaatst nano-grid vooraf dient te worden gefinancierd. Om tegen 2024 minstens 5.500 nieuwe boxen te plaatsen voor 25.000 à 30.000 gezinnen zal er voldoende kapitaal nodig zijn. Verwacht wordt dat de door Solergie zelf gegenereerde cashflow, in de komende jaren zal instaan voor ongeveer 50% van de nodige investeringen en dat er voor de andere 50% extra kapitaal nodig zal zijn. Veelbelovend is dat een aantal bestaande aandeelhouders nu al toegezegd hebben om opnieuw in te tekenen. “Gezien de positieve ontwikkelingen en vooral na het bekomen van de overheidslicentie, stellen we nu ook al een groeiende interesse vast van nationale en internationale investeerders”, aldus Bernolet.
Roadshows op de planning
Bert Bernolet wil met een aantal roadshows een geïnteresseerd publiek van investeerders aanspreken. Aan argumenten heeft Solergie geen gebrek. Zoals: realisatie van meerwaarde zowel in Afrika als in België, positieve EBITDA-balans, een licentie voor vijftien jaar vanwege de overheid in Togo, jarenlange terreinervaring met inmiddels referenties in 9 landen, een uitgebreid lokaal netwerk, beloftevolle contacten in andere landen dan Togo, en finaal ook de uitgebreide socio-maatschappelijke meerwaarde voor de lokale bevolking in Afrika.
De investeringsmogelijkheden worden toegelicht tijdens 3 digitale roadhows (9 maart, 10 maart en 11 maart) in aanwezigheid van Bert Bernolet, CEO van Solergie en een aantal huidige investeerders.
info: https://www.solergie.org/en/about/investors/