Bernard Deryckere, de huidige CEO van Alpro die de onderneming de laatste 16 jaar heeft geleid, treedt terug en geeft de management verantwoordelijkheden door aan Sven Lamote. Het nieuws komt als een coup-de-théâtre. Lamote krijgt als nieuwe general manager van de onderneming de taak om Alpro voor te bereiden op haar volgende groeifase en zal verder bouwen op de nalatenschap van de charismatische Bernard Deryckere.
Zes maanden geleden werd Alpro deel van Danone naar aanleiding van de fusie tussen WhiteWave en Danone. Bernard Deryckere, een icoon binnen de sector van plantaardige voedingsproducten, heeft Alpro naar grote hoogten geleid met een verzesvoudiging van haar omzet en personeelsbezetting over een periode van 16 jaar. Na de fusie faciliteerde Bernard de integratie tussen Alpro en Danone en creëerde hij zo de goede omgeving voor een versnelde groei van plantaardige producten. Zijn vertrek nu is dan ook op zijn minst opzienbarend, temeer daar Deryckere de voorbije maanden vanuit het Franse moederhuis met lof werd overladen. Alpro en Danone geven daar geen verdere informatie over.
Danone zegt alleen dat men het momentum nu verder wil versnellen door de expertise van Alpro te combineren met de distributie en geografische spreiding van Danone, zowel in Europa als buiten de huidige kernmarkten van Alpro. “Om deze ambitie te helpen realiseren is Sven Lamote, vice president customer development bij Alpro sinds 2014, nu aangeduid als de nieuwe general manager”, aldus een persmededeling.
Alpro is de Europese pionier in plantaardige voeding sinds meer dan 35 jaar en creëert een breed aanbod van heerlijke plantaardige drinks, alternatieven voor yoghurt en room, desserts, margarines en ijs op basis van GMO-vrije soja amandelen, hazelnoten, cashew, rijst, haver en kokosnoot. Het voedingsbedrijf heeft zijn hoofdzetel in Gent (België) en zijn belangrijkste productievestiging in Wevelgem. In totaal telt Alpro drie productievestigingen: een in België, een in Frankrijk en een het Verenigd Koninkrijk. Alpro (555 miljoen euro omzet, 1200 werknemers waarvan er 850 in België werken) commercialiseert haar producten in Europa en daarbuiten.