Per 10 november 2017 werden de aandelen van de Beltrami Groep, een internationale groothandel in natuursteen met vestigingen in België (Harelbeke en Brugge), UK en Frankrijk, overgedragen aan de groep Brachot-Hermant (Deinze). De overdracht belooft een sterkere marktpositie en schaalvergroting voor zowel Beltrami als voor Brachot. De strategisch belangrijke deal, samen goed voor 140 miljoen euro omzet, toont aan dat de consolidatie in de natuursteen- en bouwsector volop bezig is.
Met de overdracht van de Beltrami Groep brengt Brachot-Hermant één Belgische groep tot stand, met directe aanwezigheid in West- (België, Frankrijk, UK) en Oost-Europa (Polen). Gecombineerd met de knowhow, productassortiment en human capital leidt deze overdracht tot tal van synergieën. Een complementariteit met voordelen naar productaanbod, kostenstructuur, klanten- en leveranciersbestand en dagelijkse bedrijfsvoering.
Zowel Beltrami (familie Callewier) als Brachot-Hermant (familie van Overberghe) zijn honderd procent familiebedrijven. Beide bestaan reeds enkele decennia en zijn actief in de ontginning, import, productie en distributie van natuursteen tegels en platen. De familie Callewier, die Beltrami opstartte in 1986, stapt nu uit het kapitaal en draagt alle aandelen over naar Brachot-Hermant. Voormalig eigenaar Herwig Callewier blijft echter actief in zijn rol als general manager van Beltrami, en zal ook instaan voor de integratie van de twee Britse en zes Franse vestigingen in de nieuwe groep. Zijn zoon Bram Callewier behoudt de dagelijkse leiding en is verantwoordelijk voor de verdere uitbouw van de B2B online divisie Stoneasy.com. Beide heren treden ook toe tot het directiecomité van Brachot om zo de continuïteit met klanten, personeel en leveranciers te garanderen.
Mega groep
Met de overdracht van de Beltrami Groep, kan Brachot-Hermant inzetten op een volledig verticaal geïntegreerde onderneming, goed voor een geconsolideerde jaaromzet van 140 miljoen euro en 550 medewerkers. Beltrami, Stoneasy.com als Brachot blijven als merknaam in de markt. De drie merken vullen elkaar aan en moeten elkaar op termijn, zowel geografisch als qua producten, versterken. Op korte termijn zal gewerkt worden naar integratie en uitbreiding van het productaanbod, om zo met een uniform, duidelijk en rijk aanbod in 2018 op de markt te komen.
foto: Polycaro/Lies Paelinck