Delfosse Michel podcast 21 schitterende foto

Bel&Bo mag zich ‘great place to work’ noemen

DEERLIJK - Sinds kort mag Bel&Bo zich de op één na beste werkplek van België noemen. De organisatie Great Place to Work gaat elk jaar via een anonieme vragenlijst en audit op zoek naar de beste werkplekken van België. Michel Delfosse, CEO van het West-Vlaamse familiebedrijf, is bijzonder fier op dat resultaat: “Onze medewerkers komen steeds op de eerste plaats. Dat hun enthousiasme zo groot is dat we zilver mogen nemen in deze lijst, doet ons zeer veel deugd.”

De organisatie Great Place to Work houdt jaarlijks een enquête, waaraan Bel&Bo dit jaar voor de vierde keer aan deelnam. De medewerkers evalueren de onderneming via een anonieme vragenlijst en delen op deze manier wat ze vinden van het management, de bedrijfscultuur en of het bedrijf een sfeer van vertrouwen creëert. Op alle vlakken kon Bel&Bo een zeer hoge score neerzetten, wat hen een tweede plaats oplevert in de categorie ‘grote bedrijven’.

Ondanks de fysieke afstand die er is tussen de verschillende werknemers – Bel&Bo telt zo’n 96 winkels verspreid over het hele land – slaagt de onderneming erin om een groot samenhorigheidsgevoel te creëren. “Een warm gevoel en een familiale sfeer: dat is waar we bij Bel&Bo volop voor gaan”, aldus CEO Michel Delfosse. “We vinden de mening van alle personeelsleden enorm belangrijk en betrekken ze graag bij alles wat er gebeurt in de onderneming.”

Apart gevoel

Bel&Bo zet maximaal in op het creëren van een familiegevoel. Van collectiebesprekingen, de wekelijkse crossfit op het hoofdkantoor tot de jaarlijkse Fashion Night waarbij we samenkomen, terugblikken en vooruitkijken met alle medewerkers: we willen graag net dat tikje extra doen voor ons personeel”, vertelt Delfosse. “Als familiebedrijf stelt Bel&Bo open communicatie voorop en wil het toegankelijk zijn op alle gebied. Het creëren van een veilig kader waar medewerkers op een laagdrempelige en vertrouwelijke manier hun verhaal kunnen doen is voor het bedrijf bijzonder belangrijk.”

Overtuigende score

Uit de bevraging van Great Place to Work bleek dat maar liefst 92% van de medewerkers met trots vertelt dat ze voor Bel&Bo werken en dat ze fier zijn op wat ze samen realiseren in het bedrijf. Medewerkers krijgen een intensieve training in het geven van positieve feedback en dat enthousiasme stralen ze uit naar elkaar én de klanten. Elke winkel moet je buitenstappen met een glimlach op je gezicht”, vindt Delfosse. “Als de sfeer onder de collega’s goed zit, doet dat heel veel.”

Uitdagende tijden

Het coronavirus en de daarbij horende maatregelen plaatste Bel&Bo de afgelopen tijd voor zeer grote uitdagingen. Ondanks alles, heeft corona de medewerkers nog dichter bij elkaar gebracht, vindt CEO Delfosse. Zowel directie als personeel stonden tijdens deze crisis zij aan zij”, zegt de CEO. “Er waren heel wat periodes van verplichte winkelsluitingen met tijdelijke werkloosheid als gevolg, maar gelukkig slaagden we erin om deze periode met z’n allen op een solidaire manier te verwerken.”

De CEO knutselde zelf enthousiasmerende filmpjes in elkaar om de veerkracht bij iedereen terug aan te wakkeren en zorgde voor een financiële compensatie tijdens deze moeilijke tijden. Nu nog merkt het bedrijf op dat iedereen nood heeft aan sociaal contact. Mede daarom blijven we investeren in de fysieke winkels”, besluit Delfosse. “We willen de klanten nog steeds persoonlijk advies kunnen geven en een aangename winkelbeleving bezorgen.”