KORTRIJK – Op de Bedrijven Contactdagen is het een beetje zoals op de Croisette tijdens het Filmfestival van Cannes: zien en gezien worden is belangrijk. Creativiteit is daarbij en troef. Nogal wat bedrijven kiezen ook voor de ‘samen sterker’ formule.
Een prijs voor originaliteit gaat ongetwijfeld naar ‘The Freaky Blinders‘, waarbij 6 KMO’s een gemeenschappelijk verhaal schrijven in ‘Chicago-stijl’. De zes zijn Cobras (interieur met visie), Bavaria Motors, Ducati (uit Gent), modezaak Rolls, reclamebureau GBL Studio en audiovisueel systeemintegrator Van Gils. ‘The Freaky Blinders’ zullen er zichzelf tonen in de volledige outfit, zoals ook bekend van de gelijknamige tv-serie. Centraal op de stand zal een brug te zien zijn, net zoals de bruggen uit het industriële tijdperk. Denk hier maar aan de bridges over troubled water van Chicago of Birmingham. “De bruggen hebben een symboolfunctie”, zegt mede bedenker en interieurinrichter Jelle Vandecasteele (Cobras). “We willen met ons zessen bruggen bouwen naar de verschillende bezoekers van onze stand.”
Geen woorden maar daden
Ook de stand onder de noemer Talk is cheap, facts speak, zal ongetwijfeld de nodige aandacht trekken. Het concept van de stand is volledig op maat uitgewerkt en volgens de standhouders zou dit nog nooit eerder vertoond zijn in België. Op de stand zullen verlichte kleurzuilen prijken met daarop puur feitelijke boodschappen van liefst tien deelnemende bedrijven. Daarmee willen de bedrijven onderstrepen dat ze geen loze storytellers zijn maar echte storydoers. De tien West-Vlaamse bedrijven op stand 172 zijn: Eres Scherpereel (kantoorautomatisatie en -inrichting), ’t Veer (maatwerkbedrijf), Group Galloo (recyling), Casier (insurance), Trustteam (ICT), Forum Jobs (uitzendkantoor), Twice (evenementenbureau), Maquina (marketingbureau), Ma Kwizien (catering) en Mera-Claeys (drank- en distributieautomaten).
Met deze no-nonsense aanpak willen de tien bedrijven tonen hoe ze écht zijn. “We zijn tien bedrijven actief in uiteenlopende sectoren, maar we hebben gemeen dat we sterke adelbrieven en prestaties kunnen voorleggen in onze sector”, heet het. “Dus zal de bezoeker bijvoorbeeld niet lezen: ‘Galloo is de grootste en beste recycler van het land’, maar wel ‘Galloo recycleert jaarlijks 1,3 miljoen ton ijzer. Dat is 100 keer het gewicht van de Eiffeltoren en het Atomium samen.’ Dat zijn pas echte conversation starters die ergens over gaan. In tijden van content marketing wordt weleens vergeten dat ‘content’ letterlijk ‘inhoud’ betekent. Sterker dan staalharde feiten kan inhoud niet zijn.”