De donkere dagen komen er aan: auto’s op de weg, fietsende jeugd en tieners van een naar school, va-et-vient tussen bedrijven, trafiek van een naar industriezones, drukte, mistig, regen. Kortom: iedereen, vaak gehaast ook, onderweg naar ergens anders en schoolkinderen die daar letterlijk tussen fietsen op gevaar van eigen lijf en leden. Zien en gezien worden, het is van levensgroot belang. In november 2008 hebben een aantal verontruste ouders met veel idealisme de campagne XIU (ik zie u) op gang gebracht.
Nu, acht jaar later, blijft het concept groeien en krijgt het steeds meer bijval. Met dank aan veel idealisten van het eerste uur, zoals Isabelle Vercruysse, maar ook met dank aan de Vlaamse overheid en bedrijven die hun schouders helpen zetten onder de levensnoodzakelijke campagne die tot doel heeft de fietser duidelijk zichtbaar door het verkeer te laten rijden. Met fluo of met licht bij voorkeur. De groep Colruyt werpt zich op als hoofdsponsor, en dat via haar benzinenetwerk DATS24. Maar ook enkele dynamische West-Vlaamse kmo’s wensen hun naam te verbinden aan dit mooie concept dat enkel tot doel heeft minder jonge verkeersslachtoffers maken. Onder de steunende bedrijven onder meer “De Mailingman” van CEO Stan Callens uit Heule, Sounds Better uit Zwevegem, en het van origine Kortrijkse Kinepolis van de familie Joost Bert.
Gestart als een lokaal initiatief in de regio Kortrijk met 22 secundaire scholen, is XIU inmiddels uitgegroeid tot een actie met 170 secundaire scholen over heel Vlaanderen. Dit jaar gaat de XIU-actieweek door van 7 tot 11 november. Bedrijven die XIU willen steunen, kunnen voor info altijd terecht bij Isabelle Vercruysse (isabelle.vercruysse@scarlet.be) of via onderstaande website. (KC)