Bedrijven die handel drijven met het Verenigd Koninkrijk kampen sinds de Brexit met toegenomen kosten en administratie. De grenscontroles duren langer dan vroeger en maken transport naar het Verenigd Koninkrijk complexer. Dit bleek nog uit een Brexit enquête van Voka waarbij de leden een kostenstijging van meer dan 5% signaleerden. Voka West-Vlaanderen pleit al langer voor het oprichten van een zogenaamde Green Corridor waarbij de noodzakelijke formaliteiten (in- en uitvoer, douane, FAVV, enzovoort) zoveel als mogelijk al in België geregeld kunnen worden. Een eerste stap om daartoe te komen is de oprichting van het nieuwe Brexitloket.
Voka dringt wel aan op de spoedige uitwerking van een uniek loket voor bedrijven die handel drijven met het Verenigd Koninkrijk. Minister van Economie Hilde Crevits kondigde in het Vlaams parlement de steun aan voor de oprichting van een digitaal en een fysiek loket dat ondernemingen moet bijstaan in hun handelsrelaties met het Verenigd Koninkrijk. Het loket wordt verder ontwikkeld door het innovatiecentrum voor de logistieke sector in Vlaanderen (VIL) en Deloitte met de steun van VLAIO, FIT en Voka. Ten laatste in 2023 moet een Green Corridor het licht zien, waardoor transport naar het Verenigd Koninkrijk vlotter kan verlopen.
Noodzakelijke stap
“Voka West-Vlaanderen is tevreden dat minister Crevits dit initiatief financieel steunt om een fysiek en digitaal loket op te richten en spoort alle partners aan om vaart te maken in de uitwerking ervan”, zegt Bert Mons, gedelegeerd bestuurder Voka West-Vlaanderen. “Het blijft immers onze ambitie om zo snel mogelijk een Green Corridor op te richten waardoor transporteurs zonder veel extra vertraging en formaliteiten vlot de grens kunnen oversteken. We verwachten dit jaar nog een verdere verstrenging van de douaneregels aan Britse kant. Elk initiatief is noodzakelijk om de nadelige gevolgen van de Brexit tegen te gaan.”